Особливості дії Закону України "Про державну допомогу суб'єктам господарювання" у зв'язку із війною в Україні

13 квітня 2022 року набули чинності зміни до Закону України "Про державну допомогу суб'єктам господарювання" ("Закон"), які спростили процедуру отримання державної допомоги суб'єктами господарювання, а саме у частині виконання вимог, пов'язаних із діяльністю Антимонопольного комітету України ("АМК") . 

Відповідно до Закону, державна допомога - це підтримка у будь-якій формі суб'єктів господарювання за рахунок ресурсів держави чи місцевих ресурсів, що спотворює або загрожує спотворенням економічної конкуренції, створюючи переваги для виробництва окремих видів товарів чи провадження окремих видів господарської діяльності. Нагадаємо, що, відповідно до Закону, надавачі державної допомоги (зокрема, органи державної влади, органи місцевого самоврядування) мають подавати до АМК повідомлення про державну допомогу (зокрема, якщо сукупний розмір державної допомоги одному суб'єкту господарювання незалежно від її форми та джерел перевищує за будь-який трирічний період суму, еквівалентну 200 тисячам євро) та не можуть надавати таку допомогу до отримання відповідного рішення АМК. 

Оскільки під час воєнного стану та безпосередньо після його закінчення економіка України потребуватиме значної допомоги з боку держави (зокрема, компенсацій, пільг, субсидій, дотацій тощо), а діяльність АМК наразі ускладнена, вимоги, передбачені Законом для отримувачів та надавачів державної допомоги, було призупинено.

15 квітня 2022 року АМК опублікував роз'яснення щодо змін, які були запроваджені Законом ("Роз'яснення").

 

Так, відповідно до Закону та Роз'яснень, надавачі державної допомоги звільняються від обов'язку:
 
  • повідомляти про нову державну допомогу та про пропозиції щодо внесення змін до умов чинної державної допомоги, якщо така державна допомога надається під час дії воєнного стану та протягом одного року після його припинення або скасування; та
  • подавати інформацію про чинну державну допомогу, надану під час дії воєнного стану та протягом одного року після його припинення або скасування.
 
У разі затвердження надавачем державної допомоги під час дії воєнного стану нормативно-правового акта, на підставі якого надається або може надаватися державна допомога, така державна допомога є допустимою для конкуренції. Допомога, що надається протягом року після припинення або скасування воєнного стану, має відповідати цілям, що визначені Закону (зокрема, мати соціальний характер, сприяти соціально-економічному розвитку тощо).
 
Важливо, що інформація про чинну державну допомогу, надану в період дії воєнного стану та протягом року після припинення або скасування воєнного стану, подається до 1 квітня наступного року після року, в якому припиняється або скасовується воєнний стан.
 
 
 
 
Наші експерти: Євгеній Дейнеко, Андрій Оленюк, Христина Єрменчук, Юлія Шарабар.
 
 
Як ми можемо Вам допомогти: 
 
  • консультування щодо дотримання вимог Закону та пов'язаних нормативно-правових актів під час надання та отримання державної допомоги, у тому числі у період дії воєнного стану;
  • підготовка повідомлень про нову державну допомогу, відповідей на запити АМК на додаткову інформацію;
  • юридичний супровід у справах про державну допомогу;
  • підготовка інформації про чинну державну допомогу для подання в АМК; та
  • консультування щодо оскарження рішень АМК у сфері державної допомоги.

 

Ключові слова: державна допомога, воєнний стан, Антимонопольний комітет України.

Ми у соціальних мережахFacebookLinkedInвeбсайтTelegram channel

Долучайтесь до EVERLEGAL NewsBox, щоб отримувати актуальні юридичні інсайти щомісяця

We solve your legal issues
However complex they are
Wherever they occur
Whenever you need us