Проект Меморандуму про порозуміння з інвесторами і виробниками "зеленої" електроенергії: чого очікувати ринку?

10 червня 2020 р. Кабінет Міністрів України схвалив проект меморандуму про взаєморозуміння щодо врегулювання проблемних питань у сфері відновлюваної енергетики в Україні (далі - Меморандум). 

Що передбачає Меморандум та чого очікувати ринку відновлювальної енергетики в Україні читайте детально у статті старшого юриста EVERLEGAL Юлії Кильчинської для профільного видання "Юридична Газета".

Читайте статтю нижче або ж на сайті видання "Юридична Газета" за посиланням

Більш детально про автора статті за посиланням.

 

 

10 червня 2020 р. Кабінет Міністрів України схвалив проект меморандуму про взаєморозуміння щодо врегулювання проблемних питань у сфері відновлюваної енергетики в Україні (далі - Меморандум). Розробка та підписання Меморандуму були покликані врегулювати кризову ситуацію між органами влади, виробниками "зеленої" електроенергії, споживачами, а також іноземними інвесторами, яка сталася на ринку виробництва електроенергії з ВДЕ, зокрема, внаслідок неможливості ДП "Гарантований покупець" забезпечити виконання своїх платіжних зобов'язань за договорами купівлі-продажу електричної енергії за "зеленим" тарифом із виробниками (далі - Договори купівлі-продажу).

Меморандумом передбачається реструктуризація заборгованості ДП "Гарантований покупець" шляхом погашення наявної заборгованості за електричну енергію, що виникла у ДП "Гарантований покупець" перед виробниками ВДЕ, починаючи з 1 січня 2020 р., у строк до 31 грудня 2021 р. за наступним графіком: (1) 40% заборгованості підлягає погашенню у IV кварталі 2020 р.; та (2) по 15%  -  щокварталу впродовж 2021 р.

Меморандумом також запроваджується наступне зменшення розмірів "зелених" тарифів без пролонгації строку дії Договорів купівлі-продажу:

(1) на 15% - для СЕС, встановленою потужністю 1МВт та більше, що введені в експлуатацію з 1 липня 2015 р. до 31 грудня 2019 р. включно;

(2) на 10% - для СЕС, встановленою потужністю до 1МВт, що введені в експлуатацію з 1 липня 2015 р. до 31 грудня 2019 р. включно;

(3) на 7,5% - для ВЕС, що уведені в експлуатацію з 1 липня 2015 р. до 31 грудня 2019 р. включно і які складаються з вітроустановок одиничною встановленою потужністю від 2000 кВт та більше;

(4) на 2,5% - для СЕС та ВЕС, введених в експлуатацію з 1 січня 2020 р.

Вищенаведене зменшення розмірів "зелених" тарифів має бути передбачене відповідними змінами на законодавчому рівні та набуватиме чинності з моменту набрання чинності таких змін. Державні органи України мають також визначити та затвердити річні квоти підтримки впродовж 2-х місяців із дня набрання чинності змінами до законодавства, а також мають забезпечити проведення аукціонів із розподілу квоти підтримки до кінця 2020 р.

І хоча укладення Меморандуму передбачало врегулювання взаємовідносин між учасниками ринку виробництва ВДЕ (включаючи, іноземних інвесторів) та органами влади, окремі положення Меморандуму залишаються неврегульованими для багатьох учасників ринку ВДЕ.

Так, Меморандумом встановлюється обмеження строків введення нових об'єктів СЕС за "зеленим" тарифом до 31 липня 2020 р. Слід відмітити, що обговорення умов врегулювання кризи на ринку виробництва ВДЕ було розпочато ще восени, а проект Меморандуму було затверджено 10 червня 2020 р. Таким чином, зазначений у Меморандумі строк обмежень введення в експлуатацію нових об'єктів СЕС за "зеленим" тарифом до 31 липня 2020 р. породжує багато ризиків для об'єктів СЕС, які знаходяться наразі в процесі будівництва (зокрема, в частині фінансування будівництва таких об'єктів). Крім цього, Меморандумом покладається фінансова відповідальність на виробників ВДЕ, що входять до балансуючої групи ДП "Гарантованого покупець", за усі похибки прогнозування виробництва електричної енергії власними об'єктами у розмірі 50% з 1 січня 2021 р. та 100% - з 1 січня 2022 р. Водночас до 31 грудня 2029 р. фінансова відповідальність для таких виробників ВДЕ наступатиме лише у разі перевищення відповідних похибок прогнозування понад 5% - для СЕС та понад 10% - для ВЕС.

Слід також відмітити, що Меморандумом передбачається, що органи влади в строк до 1 серпня 2020 р. мають врегулювати на законодавчому рівні запровадження механізму реструктуризації "зелених" тарифів, передбачених Меморандумом, шляхом внесення відповідних змін до законів України, зокрема, до законів України "Про альтернативні джерела енергії", "Про ринок електричної енергії" тощо. 15 червня 2020 р. у Верховній Раді було зареєстровано Проект Закону "Про внесення змін до деяких законів України щодо удосконалення умов підтримки виробництва електричної енергії з альтернативних джерел енергії" №3658, який розроблений на підставі положень Меморандуму. Водночас слід звернути увагу, що положення Меморандуму передбачають, що у випадку, якщо в прийнятих Верховною Радою України змін до законодавства з питань відновлювальної енергетики будуть міститися положення, що суперечать положенням, погодженим сторонами у Меморандумі, Меморандум втрачає чинність, а зазначені у ньому домовленості вважаються такими, що не були досягнутими. Відповідним чином, до моменту прийняття Верховної Радою України змін на законодавчому рівні та набрання чинності такими змінами ситуація на ринку відновлюваної енергетики в Україні залишається відкритою.

Долучайтесь до EVERLEGAL NewsBox, щоб отримувати актуальні юридичні інсайти щомісяця

We solve your legal issues
However complex they are
Wherever they occur
Whenever you need us