Стратегія енергетичної безпеки: що загрожує енергетичній безпеці України?

4 серпня 2021 року Кабінет Міністрів України видав Розпорядження № 907-р, яким було схвалено Стратегію енергетичної безпеки України ("Стратегія"). Стратегію було розроблено Міністерством енергетики України та прийнято на основі рішення Ради національної безпеки і оборони України "Про Стратегію національної безпеки України", затвердженого Указом Президента України від 14 вересня 2020 року № 392/2020

Стратегія – рамковий документ стратегічного планування в сфері енергетики. Її було розроблено на період до 2025 року. У Стратегії окреслено основні загрози енергетичній безпеці України, принципи забезпечення енергетичної безпеки та сценарії змін в енергетичній сфері України, а також стратегічні цілі та завдання реалізації Стратегії. 

Відповідно до Стратегії, серед загроз енергетичній безпеці Україні виділяють: 

  • кіберзагрози щодо об'єктів критичної інфраструктури енергетичного сектору;
  • вплив на енергетичний сектор окремих політичних груп, що призвело до монополізації енергетичних ринків та зниженню прозорої конкуренції; 
  • блокування постачання необхідних ресурсів та обладнання для потреб енергетики України;
  • збройна агресія Російської Федерації проти України, що триває;
  • зношеність об'єктів енергетичної інфраструктури; та
  • інші (загалом 29 загроз). 

З урахуванням зовнішніх та внутрішніх викликів і загроз енергетичній безпеці, окреслених вище, Стратегія передбачає три можливі сценарії змін в енергетичній сфері: 

  • сценарій "без змін" (збереження поточних тенденцій та стану справ);
  • сценарій "недружнього впливу" (відсутність системних змін в енергетичній політиці у поєднанні з ескалацією агресії з боку Російської Федерації); та
  • сценарій "позитивної трансформації" (позитивні зміни в енергетичній сфері в результаті реалізації Стратегії).

Тож, основною метою Стратегії є втілення сценарію позитивної трансформації. Для досягнення цієї мети Стратегія визначає ряд стратегічних цілей, зокрема: 

  • доступність джерел енергії та енергоресурсів всіх видів для споживачів;
  • стійкість функціонування енергетичного сектору;
  • економічна ефективність функціонування енергетичного сектору, систем енергозабезпечення та імпортозаміщення мінеральної сировини;
  • енергетична ефективність використання енергоресурсів та енергоефективності національної економіки;
  • екологічно прийнятний вплив енергетики на навколишнє природне середовище; та
  • інтеграція енергетичного сектору в політичний, технологічний, економічний та правовий простір ЄС.

 

Загалом, затвердження Стратегії є необхідним кроком для подальших дій уряду, спрямованих на позитивну трансформацію енергетичної галузі України та подолання загроз, які наразі існують. Однак, як наголошують експерти Міністерства енергетики, задля досягнення цілей, окреслених в Стратегії, лише Стратегії недостатньо. Варто також затвердити "дорожню карту", тобто документ, у якому було б передбачено чіткий механізм та порядок конкретних дій та реформ, необхідних для реалізації Стратегії.

Ознайомитися з текстом Стратегії можна за посиланням.

 

За детальною інформацією звертайтесь до наших експертів:

Євгеній Дейнеко

Керуючий партнер

deyneko@everlegal.ua

 

Андрій Оленюк

Партнер

olenyuk@everlegal.ua

 

Лідія Ватутіна 

Юрист

vatutina@everlegal.ua

Долучайтесь до EVERLEGAL NewsBox, щоб отримувати актуальні юридичні інсайти щомісяця

We solve your legal issues
However complex they are
Wherever they occur
Whenever you need us