Заборона російської музики в медіапросторі

19 червня Верховна рада України прийняла законопроект 7273-д. Даним законом вносяться зміни до низки законів та стосується двох аспектів:

  • підтримка національного музичного продукту
  • обмеження публічного використання музичного продукту держави-агресора

 

В даному метріалі буде розглянуто другий аспект.

Дані зміни стосуються наступних сфер:

  • культура
  • телебачення та радіомовлення 
  • управління майновими правами правовласників у сфері авторського права чи суміжних прав
  • гастрольні заходи

 

I. Культура

Тектонічна зміна відбулася із внесенням змін до відповідних положень Закону України «Про культуру». 

Відповідно до ч. 2 ст. 15 Закону, музичними творами забороненим до виконання є фонограми, відеограми та музичні кліпи, що містять зафіксоване виконання музичного недраматичного твору з текстом співаком (співачкою), що є або був у будь-який період після 1991 року громадянином держави-агресора, тобто російсько федерації (Закон № 2217-IX від 21.04.2022).

На території України забороняється їхнє:

  • публічне виконання, 
  • публічний показ,
  • публічна демонстрація, 
  • публічне сповіщення (доведення до загального відома, в тому числі через будь-які засоби зв’язку таким чином, що будь-яка особа може отримати до них доступ з будь-якого місця і в будь-який час за її власним вибором) 

 

Винятком є колишні громадяни держави що є або на момент смерті були громадянами України і не мають (не мали на момент смерті) громадянства держави-агресора. 

Також ця заборона не стосується:

  • ретрансляції (кабельної ретрансляції) провайдерами програмної послуги передач (програм) іноземних організацій мовлення (окрім організацій мовлення держави-агресора);
  • у складі фільмів; 
  • у випадках та в обсязі, визначених пунктами 1-7 та 11 статті 21 Закону України «Про авторське право та суміжні права»;
  • якщо твори були використані як неосновні (технічні) елементи (фрагменти) звукового ряду телевізійних передач, створених до 20 лютого 2014 року, чи які були вироблені (створені) до 20 лютого 2014 року та містять зафіксоване виконання, здійснене співаком (співачкою) – громадянином України на момент фіксації такого виконання.

 

До того є, заборона не застосовується до творів (фонограма, відеограма, музичний кліп) здійснене співаком (співачкою), якого включено до Переліку музичних виконавців (співаків) держави-агресора, які засуджують агресію проти України.

До такого Переліку вносять громадяни держави-агресора – виконавці (співаки) музичних недраматичних творів із текстом (пісень), в тому числі ті, які беруть участь у гастрольних заходах, подали заяву встановленої форми та декларацію на підтримку суверенітету і територіальної цілісності України в міжнародно визнаних кордонах.

 

Така декларація має містити: 

  • заклик до держави-агресора про негайне припинення агресію проти України; 
  • зобов’язання утримуватися від будь-яких дій чи кроків, що могли б свідчити про підтримку агресії проти України;
  • згоду на публікацію такої декларації; 

 

При цьому така особа на має входити до  Переліку осіб, які створюють загрозу національній безпеці України

Така заява подається до Служби безпеки України

Заяву можуть подавати:

  • відповідною особою чи її законний представник, 
  • організатор гастрольного заходу; 
  • правовласник, який має право надавати дозволи на використання в Україні творів у виконанні цієї особи; 

 

Форма, зміст, порядок подання і розгляду визначає СБУ із погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері культури, тобто Міністерством культури та інформаційної політики України. 

Невідповідність заяв та/або дій особи підписаній декларації є підставою для відмови у її включенні чи її виключення з Переліку (СБУ має право не розкривати відповідних підстав).

Включення здійснюється на підставі рішення СБУ у погодженні із Мін культом та невідкладно, але не пізніше двох робочих днів, направляється до апарату Ради національної безпеки і оборони України (РНБО). 

Апарат РНБО оприлюднює такий Перелік на своєму офіційному веб-сайті та забезпечує своєчасність його оновлення.
  
Виключення здійснюється на підставі подання РНБО, Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення або Мін культу направлене до СБУ, що опрацьовує та приймає відповідне рішення.  

 

II. Телебачення та радіомовлення 

Внесені також зміни до Закону України «Про телебаченні і радіомовлення», що містить бланкетнунорму, а саме відсилку до вже згаданих вище положень Закону України «Про культуру». Так, відповідно до ч. 8 ст. 9 Закону України «Про телебаченні і радіомовлення » телерадіоорганізаціям забороняється публічне виконання, публічний показ та публічне сповіщення (доведення до загального відома) музичних фонограм, відеограм, музичних кліпів розповсюдження яких заборонено відповідно до ч.2 ст. 15 Закону України «Про культуру».

До того ж, відтепер відтворення таких заборонених творів є підставою для застосування штрафу щодо телерадіоорганізацій в порядку ст. 72 Закону України «Про телебаченні і радіомовлення »  

Управління майнових прав правовласників у сфері авторського права чи суміжних прав

Відповідно до п. 3-3 Перехідних положень до Закону України «Про ефективне управління майновими правами правовласників у сфері авторського права і (або) суміжних прав», акредитованим організаціям колективного управління забороняється:

  • укладати договори про представництво прав з організаціями, зареєстрованими в державі-агресорі та здійснювати дії;
  • здійснювати дії (в тому числі виконувати зобов’язання) за укладеними з такими організаціями договорами про представництво прав; 
  • укладати договори про управління майновими правами на колективній основі з правовласниками, зареєстрованими в державі-агресорі та/або правовласниками, які діють на підставі ліцензійних договорів з такими правовласниками; та
  • здійснювати дії (в тому числі виконувати зобов’язання) за такими договорами про управління майновими правами на колективній основі.

 

Така заборона діятиме до моменту відновлення територіальної цілісності України у міжнародно визнаних кордонах.

 

III. Гастрольні заходи

Також, внесені зміни до ст. 3-1 Закону України «Про гастрольні заходи в Україні», що стосуються особливостей організації і проведення гастрольних заходів, учасниками яких є громадяни держави-агресора. 

Відповідно до зазначених змін, забороняється організація та проведення гастрольних заходів, учасниками яких є музичні виконавці (співаки), що є громадянами держави-агресора окрім учасників включених до Переліку музичних виконавців (співаків) держави-агресора, що засуджують агресію проти України в порядку ч. 2 ст. 15 Закону України «Про культуру».

Варто також зазначити, що із внесенням таких змін ст. 3-3 Закону, чинною також наразі залишається вже існуюча процедура подання запиту до Служби безпеки України на отримання інформації про наявність або відсутність законних підстав для недопущення громадянина держави-агресора до участі у гастрольному заході. 

Тобто, до виконавців-громадян держави-агресора що проводять гастрольні заходи в Україні  застосовується такий собі подвійний фільтр: 

  1. Наявність у Переліку музичних виконавців (співаків) держави-агресора, що засуджують агресію проти України;
  2. Процедура подання запиту до Служби безпеки України на отримання інформації про наявність або відсутність законних підстав для недопущення громадянина держави-агресора до участі у гастрольному заході;

 

Таким чином, може виникати певне дублювання та забюрократизованість процесів, адже в першому та другому випадку рішення приймається Службою безпекою України. 

 

За додатковою консультацією звертайтеся до команди EVERLEGAL.

Наш експерт: юрист Нірмал Вішевник

Ми у соцмережах: FacebookLinkedInвeбсайтTelegram

Долучайтесь до EVERLEGAL NewsBox, щоб отримувати актуальні юридичні інсайти щомісяця

We solve your legal issues
However complex they are
Wherever they occur
Whenever you need us