Зміни до законодавства про державну підтримку значних інвестицій: чого очікувати інвесторам?

Зміни до законодавства про державну підтримку значних інвестицій: 
чого очікувати інвесторам?

10 квітня 2023 року Верховна Рада України прийняла за основу проект Закону № 8138 від 19 жовтня 2022 року про внесення змін до Закону України "Про державну підтримку інвестиційних проектів із значними інвестиціями в Україні" № 1116-ІХ від 17 грудня 2020 року ("Законопроект"). Наразі Законопроект готується на друге читання.
 
Нагадаємо, що інвестиційні проекти із значними інвестиціями ("Проекти", кожний окремо – "Проект") отримують державну підтримку, яка може надаватись у формі:
 
  1. звільнення від сплати окремих податків та зборів, які передбачені Податковим кодексом України;
  2. звільнення від оподаткування ввізним митом нового устаткування (обладнання) та комплектуючих виробів до нього, що ввозяться виключно для реалізації Проекту на виконання спеціального інвестиційного договору, який укладається між Кабінетом Міністрів України ("КМУ"), інвестором із значними інвестиціями ("Інвестор") та заявником, якщо Інвестор не відповідає вимогам, які висуваються до особи заявника ("Інвестиційний Договір");
  3. надання земельної ділянки державної або комунальної власності у користування (оренду) для реалізації Проекту на умовах, визначених з урахуванням зобов'язань, передбачених Інвестиційним Договором, та з переважним правом Інвестора придбати таку земельну ділянку у власність після спливу строку дії Інвестиційного Договору (крім випадків його дострокового припинення), якщо таке право передбачено Інвестиційним Договором; та
  4. забезпечення за рахунок коштів державного, місцевих бюджетів та з інших джерел, не заборонених законом, будівництва об'єктів суміжної інфраструктури (автомобільних шляхів, ліній зв’язку, засобів тепло-, газо-, водо- та електропостачання, інженерних комунікацій тощо), необхідних для реалізації Проекту.
 
Які зміни планується внести Законопроектом?
 
Законопроектом планується, зокрема:
  • розширити перелік сфер, в яких може надаватись державна підтримка Проектів (про що детально вказано далі);
  • зменшити мінімальний розмір значних інвестицій та кількість створених Проектами робочих місць, відповідність яким є умовою отримання державної підтримки Проекту;
  • надати Інвестору можливість розпочати реалізацію Проекту до укладення  Інвестиційного Договору та внести інвестиції на передпроектні роботи (підготовка документації, купівля та/або оренда земельної ділянки тощо) в обсязі 25 відсотків від вартості загального розміру значних інвестицій; та
  • удосконалити порядок погодження поданих Інвестором (заявником) документів, необхідних для укладення Інвестиційного Договору.
 
З урахуванням запропонованих Законопроектом змін, після його прийняття та набрання ним чинності отримати державну підтримку зможуть ті Проекти, які відповідатимуть наведеним нижче критеріям:
 
1/ реалізуються на території України у сферах:
  • 1.1. переробної промисловості (крім діяльності з виробництва та обігу тютюнових виробів, спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв); 
  • 1.2. добування з метою подальшої переробки та/або збагачення корисних копалин (крім кам’яного та бурого вугілля, сирої нафти та природного газу);
  • 1.3 поводження з відходами, транспорту, складського господарства, поштової та кур'єрської діяльності, логістики, освіти, наукової та науково-технічної діяльності, охорони здоров'я, мистецтва, культури, спорту, туризму, курортно-рекреаційній сфері;
  • 1.4 інформації та електронних комунікацій;
  • 1.5 операцій з нерухомим майном;
  • 1.6 виробництва енергоефективних будівельних матеріалів, кліматичного обладнання та обладнання систем опалення, вентиляції, кондиціонування, гарячого водопостачання (сфери з підпунктів 1.4-1.6 є новелою Законопроекту);
 
2/ створюють впродовж строку реалізації Проекту (що не може бути довшим 5 років) не менше 50 (замість 80) нових робочих місць із середньою заробітною платою працівників, розмір якої не менш як на 15 відсотків перевищує розмір середньої заробітної плати за відповідним видом діяльності у регіоні, в якому реалізується Проект, за попередній календарний рік (для прикладу, розмір середньої заробітної плати по регіонах за даними Держстату за IV квартал 2021 року); та
 
3/ розмір значних інвестицій в об'єкти інвестування протягом строку реалізації Проекту перевищує суму, еквівалентну 12 (замість 20) мільйонам євро.
 
 
Порядок узгодження Проекту для отримання ним державної підтримки
 
Законопроект також удосконалить порядок погодження поданих Інвестором (заявником) Мінекономіки документів, необхідних для укладення Інвестиційного Договору, примірна форма якого має бути розроблена Мінекономіки. Так, у випадку виявлення невідповідності поданих документів, зокрема техніко-економічного обґрунтування Проекту, Мінекономіки надішле заявнику відповідні зауваження та пропозиції для доопрацювання, які заявник зможе внести та надіслати назад Мінекономіки протягом 15 календарних днів з моменту отримання такого повідомлення. При цьому, строк надання висновку заявнику може бути збільшений, але не більше ніж на 15 календарних днів. Якщо заявник не подав доопрацьовані документи у визначений строк, Мінекономіки припинить проведення оцінки, за результатами якої має бути прийнято рішення про доцільність чи недоцільність укладення Інвестиційного Договору та реалізації Проекту. В будь-якому випадку це не позбавить заявника права повторного подання документів для отримання оцінки.
 
За результатами проведеної оцінки та прийняття Мінекономіки рішення про доцільність укладення Інвестиційного Договору та реалізації Проекту, може виникнути потреба у доопрацюванні проекту Інвестиційного Договору. Проте, якщо раніше доопрацювання проекту Інвестиційного Договору здійснювалось заявником в односторонньому порядку за вказівками Мінекономіки, то Законопроектом перебачено проведення спільних переговорів для укладення Інвестиційного Договору. Загальна тривалість переговорів становитиме не більше 4 місяців. Варто відзначити, що під час переговорів Інвестиційний Договір не зможе бути змінений в частині (i) умов, за яких може надаватись державна підтримка Проекту та (ii) її обсягу.
 
Після досягнення згоди щодо врахування зауважень до всіх умов Інвестиційного Договору заявник надсилає його до Мінекономіки, яке готує відповідний проект рішення КМУ щодо укладення Інвестиційного Договору та забезпечує його погодження в установленому законодавством порядку, в результаті чого КМУ має ухвалити таке рішення та призначити особу, уповноважену на підписання Інвестиційного Договору з Інвестором та заявником (якщо Інвестор не виступав заявником).

В будь-якому випадку, після припинення або скасування воєнного стану Законопроект потребуватиме висновку Антимонопольного комітету України щодо впливу на конкурентне середовище.

 
Слідкуйте за нами, аби вчасно дізнаватися про новели законодавства.
 
***
 
 

Наші експерти: Євгеній Дейнеко, Святослав Геник,  Нікіта Воротніков, Владислав Шулькін

Як ми можемо Вам допомогти:

  • консультування щодо режиму іноземного інвестування в Україні; 
  • юридичний супровід реалізації інвестиційних проектів із значними інвестиціями в Україні;
  • юридичний супровід реалізації проектів у сфері державно-приватного партнерства та концесії; та
  • юридичний супровід боргового та проектного фінансування в Україні.

Посилання: FacebookLinkedInвeбсайтTelegram

Долучайтесь до EVERLEGAL NewsBox, щоб отримувати актуальні юридичні інсайти щомісяця

We solve your legal issues
However complex they are
Wherever they occur
Whenever you need us