Особливості фінансового моніторингу в період дії воєнного стану
З початку введення 24.02.2022 на території України воєнного стану банківський та фінансовий сектори економіки зазнали суттєвих змін, у тому числі у сфері їх нормативно-правового регулювання. Не виключенням стали і окремі механізми здійснення фінансового моніторингу, які в умовах воєнного стану були у тій чи іншій мірі адаптовані до потреб українського сьогодення.
- рахунки Збройних Cил України для надання допомоги Збройним Cилам України та спеціальний рахунок, відкритий Національним банком України для надання допомоги Збройним Силам України;
- поточний рахунок Міністерства соціальної політики України, відкритий в Національному банку України для благодійної допомоги та забезпечення підтримки найуразливіших категорій населення;
- рахунки банків України для придбання облігацій внутрішньої державної позики "Військові облігації".
- громадяни України, які постійно проживають або тимчасово перебувають за межами України;
- фізичні особи-нерезиденти (крім громадян рф/рб).
- отримувати від фізичних осіб копії документів та відомості за допомогою дистанційних систем обслуговування, електронною поштою із застосуванням КЕП/удосконаленого ЕП чи інших дистанційних каналів зв’язку в межах технічних можливостей банку;
- засвідчувати КЕП уповноваженого працівника банку електронні копії документів, отримані від клієнта (його представника);
- не здійснювати відеоверифікацію в порядку, передбаченому додатком 3 до Положення про здійснення банками фінансового моніторингу, затвердженого постановою Правління НБУ від 19.05.2020 № 65 (далі ‒ Положення № 65);
- встановлювати особу та приналежність отриманих від неї копій документів шляхом проведення відеозв'язку у режимі реального часу без переривання, якщо особа перед початком такої процедури надала чітку та однозначну згоду на проведення відеозв'язку (включаючи фотофіксацію та/або екрана з її зображенням і відповідних документів, що пред'являються нею та ідентифікують її особу).
- можуть не вживати заходи з актуалізації даних про клієнтів, згідно з пп. 13‒16 додатку 1 до Положення № 65 та пп. 13‒16 додатку 1 до Положення про здійснення установами фінансового моніторингу, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 28.07.2020 № 107 (далі – Положення № 107), якщо немає можливості встановити з клієнтом контакт або в разі закінчення строку (припинення) дії, втрати чинності чи визнання недійсними поданих документів, втрати чинності/обміну ідентифікаційного документа клієнта (представника клієнта);
- якщо ж вказані перешкоди відсутні, СПФМ здійснюють таку актуалізацію з використанням дистанційних каналів зв’язку в межах технічних можливостей, передбачених Положенням № 65 та Положенням № 107;
- під час надання банківських або інших фінансових послуг/встановлення ділових відносин СПФМ можуть приймати від фізичної особи ідентифікаційний документ, строк дії якого закінчився або до якого своєчасно не вклеєна фотокартка, та якщо у фізичної особи немає іншого документа, що посвідчує особу.
- строків реєстрації фінансових операцій та інформаційного обміну зі Спеціально уповноваженим органом;
- окремих випадків при обслуговуванні клієнтів, які належать до категорії PEPs, або інших осіб, кінцевим бенефіціарним власником яких є PEPs (що саме мається на увазі під поняттям "окремі випадки" - не вказується).
- при внесенні клієнтом банку-фізичною особою готівки на свій поточний рахунок, у розмірі, який відповідає пороговій фінансовій операції, у банку відсутній обов'язок встановлювати джерело походження таких коштів, у разі якщо такий клієнт не надав на вимогу банку відповідні документи або відомості.
Нагадаємо, що згідно зі статтею 20 Закону про ПВК/ФТ для фізичних осіб фінансові операції з готівкою є пороговими, якщо сума, на яку здійснюється кожна із них, дорівнює чи перевищує 400 тисяч гривень або дорівнює чи перевищує суму в іноземній валюті, банківських металах, інших активах, еквівалентну за офіційним курсом гривні до іноземних валют і банківських металів 400 тисяч гривень на момент проведення фінансової операції;
- з такими коштами банкам забороняється здійснювати видаткові операції (зокрема, видавати кошти у готівковій формі, проводити їх переказ).
- проведення переказу коштів на спеціальні рахунки, відкриті НБУ для підтримки Збройних Сил України та/або для гуманітарної допомоги українцям, постраждалим від дій держави-агресора рф;
- проведення переказу коштів для придбання облігацій внутрішньої державної позики "Військові облігації".
- після припинення чи скасування воєнного стану або стану війни в Україні; та
- після вжиття банком заходів для встановлення джерел походження таких коштів відповідно до вимог Закону про ПВК/ФТ.
- негайно, без попереднього повідомлення клієнта - фізичної особи, заморозити ці активи; та
- негайно повідомити Службу безпеки України в установленому законодавством порядку (засобами електронного зв’язку) про такі заморожені активи.
- 1) не пізніше наступного робочого дня з дня надходження відповідної інформації розморозити відповідні активи;
- 2) не пізніше наступного робочого дня після розмороження активів проінформувати про це Службу безпеки України в установленому законодавством порядку (засобами електронного зв’язку).
Якщо у вас є запитання, будь ласка, звертайтесь до нас в Telegram каналі.