Особливості оподаткування та подання звітності у період дії воєнного стану

3 березня 2022 року набрав чинності Закон України № 2118-IX "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період дії воєнного стану" ("Закон 2118"). 

На період до припинення або скасування воєнного стану Закон 2118 встановлює ряд особливостей справляння податків і зборів. 

Якщо у платника податків немає можливості своєчасно, у встановлений законодавством строк, виконати свій податковий обов'язок, він звільняється від відповідальності за його невиконання. При цьому, він зобов'язаний виконати такий обов'язок протягом перших трьох місяців після припинення або скасування воєнного стану на території України. Іншими словами, на період протистояння агресії рф, українські платники податків не будуть нести відповідальності за:

  • несплату податків та зборів;
  • неподання звітності або податкової декларації;
  • незареєстровані у відповідних реєстрах податкові або акцизні накладні, розрахунки коригування;
  • неподання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо.

 

Особи, які у зв’язку з наслідками їх безпосередньої участі у воєнних діях не дотрималися визначених законодавством термінів виконання податкових зобов’язань, звільняються від відповідальності за невиконання податкових обов’язків, за умови виконання таких обов’язків протягом одного місяця з дня закінчення дії наслідків, які унеможливили виконання таких обов’язків.

Варто відзначити, що зважаючи на активну фінансову та майнову підтримку українською спільнотою Збройних Сил України та Сил територіальної оборони, Закон встановлює, що операції з добровільної передачі або відчуження їм коштів, товарів (у тому числі підакцизних) та надання послуг не є операціями з реалізації для цілей оподаткування. 

Сума компенсації за витрачене пальне у зв'язку з наданням ЗСУ та Силам територіальної оборони послуг перевезення не включається до оподатковуваного доходу фізичних осіб-перевізників. 

Ба більше, фінансовий результат за звітній період не збільшується на суму коштів або вартості товарів та послуг, які були добровільно надані на користь військових органів, підрозділів та формувань для потреб забезпечення оборони держави у зв’язку з військовою агресією рф проти України. Чіткий перелік таких товарів та послуг затверджений Постановою Кабінету Міністрів України № 224 від 7 березня 2022 року, з яким можна ознайомитись за посиланням

На період дії воєнного стану будь-які перевірки контролюючих органів не проводяться. - Перебіг строків, контроль за якими покладений на контролюючі органи, також зупиняється.

Що стосується ліцензій на виробництво, обіг, зберігання, продаж алкоголю, тютюну та пального: до скасування воєнного стану нові поки не видаються, прострочені продовжуються разом із тими, за які не був сплачений щомісячний платіж.

Також, на жаль, платники податку наразі не можуть претендувати на бюджетне відшкодування ПДВ відповідно до змін, внесених Законом 2118 до пунктів 200.10-200.12 статті 200 Податкового кодексу України.

У разі неможливості зареєструвати акцизну накладну в Єдиному реєстрі акцизних накладних, дозволяється перевезення пального та етилового спирту на підставі товарно-транспортних накладних, в яких зазначена вся інформація, що містилася б у зареєстрованій належним чином акцизній накладній.

 

Звільнення від сплати єдиного податку та ЄСВ для окремих категорій фізичних осіб-підприємців

Відповідно до Закону України №7137-д від 14 березня 2022 року "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану" ("Закон 7137") ФОПи 1 та 2 групи мають право не сплачувати єдиний податок на період дії воєнного стану в Україні.

Закон 7127 також передбачає, що ФОПи 2 та 3 групи, а також юридичні особи, які належать до 3 групи платників єдиного податку, за власним рішенням можуть не сплачувати ЄСВ за найманих працівників, що були призвані до лав Збройних Сил України у зв'язку з мобілізацією. 

 

Спрощення правил ввезення гуманітарної допомоги в Україну

Постановою Кабінету Міністрів України № 174 від 01 березня 2022 року скасовано заходи нетарифного регулювання зовнішньоекономічної діяльності (ЗЕД) на період воєнного стану.  

Що це означає та які позитивні наслідки матиме?

До заходів нетарифного регулювання відповідно до Закону України «Про зовнішньоекономічну діяльність» відносяться, зокрема, такі заходи як ліцензування та квотування зовнішньоекономічних операцій.

Для певних категорій товарів держава може скасовувати такі заходи, якщо це необхідно для спрощення пропуску товарів через митний кордон України.
Вищезгаданою Постановою Уряду такі заходи скасовуються при ввезенні до України гуманітарної допомоги.

До гуманітарної допомоги відноситься цільова адресна безоплатна допомога в грошовій або натуральній формі, у вигляді безповоротної фінансової допомоги або добровільних пожертвувань або допомога у вигляді виконання робіт, надання послуг, що надається, в тому числі іноземними донорами (надавачами гуманітарної допомоги) із гуманних мотивів отримувачам гуманітарної допомоги (в Україні).

 

Матеріал підготувала команда EVERLEGAL: Назар Миринець, юрист, Нікіта Воротніков, молодший юрист.

Долучайтесь до EVERLEGAL NewsBox, щоб отримувати актуальні юридичні інсайти щомісяця

We solve your legal issues
However complex they are
Wherever they occur
Whenever you need us