Що Ви знаєте про додаткові заходи фінансового контролю?

Публікації 14.08.2020

 

Кампанія декларування доходів закінчилась, але обов’язки суб’єктів декларування – ні. Що Ви знаєте про додаткові заходи фінансового контролю?

 

Шукайте детальне роз'яснення нижче у статті від старшого юриста, керівника практики кримінального права та процесу EVERLEGAL Тетяни Павлюковець.  

 

 

 

Здійснення фінансового контролю за посадовцями – не новина, про обов’язок подання декларацій не чув мабуть лише лінивий. Однак, декларації – не єдиний вид контролю за статками осіб, уповноважених на виконання функцій держави та місцевого самоврядування. Декларанти повинні бути готові і до інших форм контролю.

Умовно заходи фінансового контролю можна поділити на основні та додаткові. 

До основних, як ми вже згадували, належить обов’язок посадовців щорічно подавати електронні декларації про доходи та видатки, а також, у визначених випадках – декларації при звільненні, після звільнення та декларації кандидата, що претендує на зайняття посади. 

Нагадаємо, що у поточному році вимоги щодо подання щорічної декларації, так само як і строки її подання, були змінені. Детальніше про зміни у нашій попередній статті.

Національне агентство з питань запобігання корупції (далі, НАЗК) проводить контроль та перевірку поданих декларацій на предмет своєчасності подання, правильності та повноти заповнення, логічного та арифметичного контролю. 

Зазначені перевірки можуть проводитись за повною або скороченою процедурою. 

Вибір процедури перевірки обумовлений як посадою декларанта, так і наявністю (або скоріше відсутністю) необхідної інформації у поданій декларації.

Також до основних заходів контролю відноситься моніторинг способу життя суб’єктів декларування, передбачений статтею 51 Закону України «Про запобігання корупції». Однак, він фактично є лише складовою перевірки достовірності інформації у поданих деклараціях. Ну і давайте зізнаємося чесно, це не дуже дієвий інструмент контролю НАЗК, оскільки є оціночним і тяжко доказовим. На додачу до всього, реальний моніторинг способу життя суб’єктів декларування потребує значних людських ресурсів та ресурсів часу, що робить його дещо затратним і не зовсім ефективним.  

Додаткові заходи фінансового контролю

Щоб постійно контролювати рівень доходів та видатків осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, законодавцем окрім основних, встановлені ще й додаткові заходи здійснення фінансового контролю. Їх перелік передбачений у статті 52 Закону України «Про запобігання корупції». 

Отож, додатковими засобами фінансового контролю є:

  • Повідомлення про відкриття валютного рахунка в установі банку-нерезидента
  • Повідомлення про суттєві зміни у майновому стані

Ці повідомлення подаються особами, на яких покладено основний обов’язок декларування.

Про додаткові заходи контролю не потрібно забувати, оскільки порушення правил їх подачі тягне за собою передбачену відповідальність і, як наслідок, внесення до Реєстру корупціонерів. 

Обов’язок суб’єктів декларування щодо інформування НАЗК про відкриті рахунки та суттєві зміни у майновому стані виникає з часу настання такого випадку. Тобто, він залежить від події, а не від конкретного терміну (як у випадку із подачею щорічної декларації).

При цьому, одне з повідомлень подається у письмовому вигляді, а інше – у електронному – шляхом заповнення на сайті НАЗК.

Кількість таких повідомлень впродовж року необмежена і залежить від кількості випадків, що є підставою для виникнення обов’язку подачі повідомлення.

Зокрема, у разі відкриття суб’єктом декларування або членом його сім’ї валютного рахунка в установі банку-нерезидента відповідний суб’єкт декларування зобов’язаний у десятиденний строк письмово повідомити про це Національне агентство у встановленому ним порядку, із зазначенням номера рахунка і місцезнаходження банку-нерезидента. 

У разі суттєвої зміни у майновому стані суб’єкта декларування, а саме, отримання доходу, придбання майна або здійснення видатку на суму, яка перевищує 50 прожиткових мінімумів, встановлених для працездатних осіб на 1 січня відповідного року, зазначений суб’єкт у десятиденний строк з моменту отримання доходу, придбання майна або здійснення видатку зобов’язаний повідомити про це Національне агентство.

При цьому, якщо у першому випадку, повідомлення направляється відповідним поштовим відправленням у паперовому вигляді, то у випадку сутєвих змін у майновому стані, повідомлення здійснюється на сайті НАЗК за спеціально встановленою формою цього повідомлення (на зразок подачі щорічної декларації).

Слід також зазначити, що з 01 січня 2020 року на осіб, які зобов’язані подавати електронні декларації, чекало кілька сюрпризів і, зокрема, оновлена Форма повідомлення про суттєві зміни в майновому стані суб’єкта декларування. Відповідні норми введені Законом України №140-ІХ від 02 жовтня 2019 року.

Обидва додаткові заходи контролю мають певні особливості подачі, про які ми детально розповімо в окремих статтях. 

Що ж до спільних правил подачі повідомлень, зверніть увагу на наступне.           

  • Повідомлення направляються до НАЗК упродовж 10 днів з моменту виникнення події. 
  • При обрахунку строку повідомлення слід врахувати, що час подання рахується не у робочих, а в календарних днях. 
  • День настання події (відкриття валютного рахунка, отримання спадку, майна тощо) є першим днем відрахунку 10-денного строку.

Відповідальність

За неповідомлення або несвоєчасне повідомлення НАЗК про відкриття валютного рахунка в установі банку-нерезидента, так само як і неповідомлення або несвоєчасне повідомлення НАЗК про суттєві зміни в майновому стані, для суб’єктів декларування передбачена адміністративна відповідальність.  

Покарання, визначене статтею 172-6 Кодексу України про адміністративні правопорушення, передбачає штраф від ста до двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян ( що станом на 2020 рік становить від 1700 до 3400 грн. ).

Як бачимо, не все так складно, головне вчасно подати повідомлення у визначених законом випадках та підглядати правильність декларування окремих продуктів у роз`ясненнях НАЗК та наших статтях-підказках.

 

У наступних статтях читайте про:

  • особливості подання Повідомлення про відкриття валютного рахунку  
  • особливості подання Повідомлення про суттєві зміни у майновому стані 

 

Вдалого Вам декларування!

 

Для зручності користувачів, ми зібрали деякі корисні цифри та дати

  • Прожитковий мінімум (ПМ) для працездатних осіб станом на 1 січня 2020 року становить 2102 грн
  • 50 ПМ – 105 100 грн
  • Строк повідомлення НАЗК про суттєві зміни у майновому стані – 10 днів з моменту отримання доходу/здійснення видатку
  • Строк повідомлення про відкриття валютного рахунку в установі банку-нерезидента - 10 днів з часу відкриття рахунку

 

 

We solve your legal issues.
However complex they are.
Wherever they occur.
Whenever you need us.