Facebook викрив мережу фейкових акаунтів, що здійснювали вплив на вибори в Україні 2019 року
У липні 2020 року представники Facebook викрили мережі фейкових акаунтів у Канаді, Бразилії, США та Україні. Більшість із них були спрямовані на внутрішню аудиторію у кожній країні та контролювались бізнес-групами або особами, що пов'язані із політичними кампаніями або займають важливі державні посади.
В Україні було видалено 72 фейкові акаунти і 35 фейкових сторінок у Facebook, а також 13 фейкових акаунтів у Instagram. У загальному, їх аудиторія складала близько 770 тисяч користувачів. Фейкові сторінки були замасковані під незалежні онлайн-медіа та використовувались для публікації неправдивої інформації, маніпуляцій даними та коментування власних постів для просування на платформі.
Діяльність фейкових акаунтів під час виборів в Україні 2019 року
У звіті Facebook щодо викритих акаунтів та сторінок зазначається, що українська мережа фейків була особливо активною під час президентських і парламентських виборів 2019 року в Україні. Адміністратори фейкових сторінок та власники фейкових акаунтів розміщували політичні меми, сатиру та інший контент, зокрема про Крим, НАТО, вибори в Україні, критику та підтримку різних кандидатів, зокрема Володимира Зеленського, Юлії Тимошенко та Петра Порошенка.
На рекламу такого контенту було витрачено близько 1,93 мільйонів доларів США. У звіті Facebook активність фейкових акаунтів пов'язують із українським маркетинговим агентством "Postmen".
Facebook та президентські вибори у США 2016 року
Соціальні мережі, зокрема і Facebook, не вперше використовуються для ведення нечесних виборчих кампаній. Найвідомішим прикладом є втручання Росії у президентські вибори 2016 року у США шляхом використання фейкових Facebook-акаунтів та інших інформаційних технологій.
У мережі були створені численні акаунти, які користувалися послугою купівлі реклами для публікацій, оплачуючи її російськими рублями. Також акаунти були прив'язані до номерів телефонів російських мобільних операторів, а їхня активність здійснювалася з IP-адрес, які зареєстровані у Санкт-Петербурзі. Метою діяльності таких акаунтів було скомпрометувати окремі політичні сили у США.
Зараз розслідуванням цих фактів займається комітет розвідки Сенату США.
Які заходи боротьби із фейками використовує Facebook?
Втручання у президентські вибори у США та Україні, інші подібні інциденти шкодять репутації Facebook та зменшують довіру користувачів до мережі.
Саме тому Facebook намагається запроваджувати сучасні заходи для боротьби із негативними явищами на своїй платформі. Зокрема, для боротьби із фейками в українському сегменті, у березні 2020 року Facebook запустив програму перевірки контенту на правдивість (фактчекінгу). Так, неправдивий контент, який позначають експерти з перевірки фактів, опускається в стрічці новин нижче, що сповільнює його поширення. Також після такого позначення Facebook попереджає людей, які бачать фейковий допис або хочуть ним поділитися, що інформація у дописі недостовірна. Для проведення фактчекінгу Facebook співпрацює із українськими організаціями VoxCheck та StopFake.
За детальною інформацією звертайтесь до наших експертів:
Керуючий партнер
deyneko@everlegal.ua
Партнер
olenyuk@everlegal.ua