Регулювання цифрового ринку в Європі: як ЄС реформує законодавство?

Новини ІТ
01.02.2021 932

ЄС розпочав активні реформи ринку цифрових послуг в рамках своєї Цифрової стратегії. Так, у грудні 2020 року ЄС представив законодавчу реформу в сфері цифрових послуг та цифрового ринку.

Суть реформи

Відповідно до Цифрової стратегії ЄС, Європейська Комісія має здійснити оновлення правил, які врегульовують надання цифрових послуг у ЄС. З цією метою Європейська Комісія запропонувала проєкти двох законодавчих актів: Акт про Цифрові послуги (англ. Digital Services Act – "DSA") та Акт про Цифровий ринок (англ. Digital Markets Act – "DMA").

Як зазначає Єврокомісія, акти переслідують дві основні мети:

  • створити більш безпечний цифровий простір, де основні права всіх користувачів цифрових послуг будуть захищені; та
  • створити рівні умови для розвитку інновацій, сприяння зростанню та конкурентоспроможності як на європейському, так і на світовому ринку.

Незважаючи на розвиток реформ, законодавство ЄС в сфері цифрових послуг майже не оновлювалось протягом тривалого часу. Реформа передбачає, зокрема, оновлення Директиви про електронну комерцію від 8 червня 2000 року. Також реформа передбачає встановлення основних рамок прозорості діяльності та відповідальності для надавачів цифрових послуг. Окрім того, реформа покликана врегулювати цифровий ринок та поведінку великих тех-компаній, в тому числі в сфері дотримання антимонопольного законодавства.

DSA застосовується до онлайн-платформ – надавачів цифрових послуг і передбачає встановлення для них більшої відповідальності за їхні дії та систематичні ризики, які вони представляють для користувачів. DMA застосовується до так званих "gatekeepers", тобто онлайн-платформ, які слугують важливим каналом для своїх бізнес-користувачів в охопленні споживачів і які відповідають певному ряду критеріїв, як от розмір (на основі річного обороту), роль як gatekeeper та закріплення і тривале існування на ринку.

Реформа передбачає створення координаторів цифрових сервісів – Digital Services Coordinators, ними мають бути державні органи держав-членів ЄС, які будуть здійснювати нагляд за виконанням і дотриманням актів. Також в ЄС передбачається створення Європейської ради цифрових послуг та незалежної дорадчої ради при координаторах цифрових сервісів.

Наслідки реформи

Реформа матиме вплив як на користувачів цифрових послуг, так і на їхніх надавачів.

Наприклад, вимога про наявність алгоритмів щодо фільтрації контенту, яка включає виявлення незаконного контенту перед його завантаженням, як от "hate speech", тощо може мати як позитивний, так і негативний ефект для користувачів та надавачів послуг. З однієї сторони, надавачі цифрових послуг можуть запобігти поширенню "hate speech" до його публікації, а з іншої – надавачі цифрових послуг мають більше можливостей для фільтрації небажаного і шкідливого для себе контенту, а відтак можуть посягати на свободу вираження поглядів користувачів.

Реформа цифрового ринку, яка передбачає більш суворий нагляд за діяльністю великих компаній, які мають значний вплив на ринку, в основному стосуватиметься не європейських, а американських компаній. Це зумовлено критеріями, встановленими в DMA, відповідно до яких більшість тех-гігантів з США підпадають під вимоги DMA, в той час як компаній з ЄС, на які поширюватиметься DMA в рази менше. 

За порушення норм DSA та/чи DMA компанії будуть зобов'язані заплатити штраф у розмірі до 6% та/або 10% від річного обороту відповідно.

Наразі тексти двох актів перебувають на стадії обговорення Європейською Комісією, Парламентом та урядами країн-членів ЄС, а відтак зміни до попередньо запропонованих концепцій більш, ніж можливі.

 

 

За детальною інформацією звертайтесь до наших експертів:

Євгеній Дейнеко

Керуючий партнер

deyneko@everlegal.ua

 

Андрій Оленюк

Партнер

olenyuk@everlegal.ua

 

Долучайтесь до EVERLEGAL NewsBox, щоб отримувати актуальні юридичні інсайти щомісяця

We solve your legal issues
However complex they are
Wherever they occur
Whenever you need us