IT-бізнес vs. Apple: чи є підстави вважати Apple монополістом?
У липні 2020 року Telegram подав офіційну скаргу до Європейської Комісії на дії Apple, у якій зазначив, що користувачі iOS повинні мати можливість завантажувати додатки з інших ресурсів, окрім як App Store.
У чому суть скарги Telegram?
Скарга Telegram була подана єврокомісару з питань антимонопольного регулювання та стосувалася зборів, які встановлює Apple в App Store, а також жорстких правил, які діють в App Store. Зокрема, Telegram вказав, що комісія у розмірі 30% в App Store за завантаження додатків є невиправдано високою. У відповідь Apple зазначила, що сума комісії в 30% підтримує роботу App Store, та видала звіт, у якому обґрунтувала доцільність саме такого розміру комісії.
Також Telegram стверджував, що Apple не надає можливості користувачам завантажувати застосунки з інших ресурсів, крім App Store, чим створює монополію на ринку та обмежує як розробників, так і користувачів. Зокрема, в Telegram зазначили, що у 2016 році Apple заборонив Telegram розвивати ігрову платформу, посилаючись на порушення правил App Store.
Звинувачення Apple в монополії
Корпорація Apple не вперше звинувачується у монополії. У численних скаргах, поданих проти Apple раніше (у США, ЄС та Росії), стверджувалось, що Apple монополізував ринок через низку доступних для користувачів iOS платформ: зокрема, App Store, Apple Pay, Apple Music.
Так, у березні 2019 року Spotify подав до Єврокомісії скаргу, у якій зазначив, що Apple недобросовісно використовує домінантне становище App Store у користувачів iOS, що надає неконкурентну перевагу Apple Music серед інших потокових музичних сервісів.
Провадження щодо монополії Apple також існують у США. У червні 2019 року до американських судів звернулися розробники застосунків із двома позовами проти Apple. Розробники стверджували, що Apple обмежує їх можливість продавати та розповсюджувати застосунки у App Store, і такі дії мають ознаки встановлення монополії. Позови знаходяться у процесі розгляду, остаточного рішення поки що немає.
Розслідування Єврокомісії
Єврокомісія у червні 2020 року вирішила розпочати два антимонопольні провадження проти Apple, беручи до уваги скарги, які були подані проти компанії, в тому числі і скаргу Spotify. Антимонопольні провадження стосуються:
- можливого порушення правил конкуренції Європейського Союзу при використанні Apple Pay; та
- можливих порушень, які пов'язані з політикою App Store.
Зокрема, у повідомленні Єврокомісії щодо провадження, яке стосується Apple Pay, зазначено, що умови Apple та інші заходи із інтеграції Apple Pay для купівлі товарів та послуг на комерційних застосунках та вебсайтах на пристроях iOS/iPadOS може загрожувати конкуренції в ЄС. У цьому провадженні Єврокомісія досліджуватиме ймовірні обмеження, які Apple Pay створює для окремих продуктів конкурентів на мобільних пристроях iOS/iPadOS.
У провадженні щодо App Store Єврокомісія проведе розслідування стосовно оцінки правил Apple на предмет порушення антимонопольного законодавства ЄС. Зокрема, Єврокомісія дослідить, чи справді правила App Store мають ознаки недобросовісної конкуренції щодо застосунків конкурентів.
За детальною інформацією звертайтесь до наших експертів:
Керуючий партнер
deyneko@everlegal.ua
Партнер
olenyuk@everlegal.ua