Нововведення на ринку енергетики: розвиток систем накопичення електроенергії набирає обертів

17 вересня 2021 року до Верховної Ради України ("ВРУ") надійшов проєкт Закону України "Про внесення змін до деяких законів України щодо розвитку систем накопичення енергії" № 5436-д ("Законопроєкт"). Законопроєктом пропонується врегулювати такий вид діяльності на ринку електроенергії як її накопичення. Наразі Законопроєкт очікує на розгляд у першому читанні.

Відповідно до Законопроєкту, накопичення енергії – діяльність з відбору електричної енергії з Об’єднаної енергетичної системи України або з власних електростанцій, зберігання її, в тому числі перетворення її з використанням фізичних, хімічних та інших процесів в іншу форму енергії, в якій вона може зберігатись, та подальше перетворення в електричну енергію, з метою відпуску в систему передачі або систему розподілу або в мережі електростанції або мережі користувача.

Системи накопичення енергії ("СНЕ") мають на меті оптимізувати виробництво електричної енергії. Актуальність їх запровадження зумовлена, зокрема, швидким зростанням частки відновлювальної енергетики в Україні. Через дисбаланс, що виникає у енергосистемі процесі "виробництва-споживання" "зеленої" енергетики, необхідні альтернативні шляхи вирішення цієї проблеми. Так, накопичення вирішує проблему нестабільного зростання і падіння потужностей, як-от на вітрових електростанціях, або на сонячних – де пік потужності виробництва електроенергії не співпадає зі відповідним піком споживання. 

Законопроєкт націлений на впровадження нового гравця на ринку енергетики, а саме оператора системи накопичення енергії ("ОСН"). Ця особа здійснюватиме діяльність з накопичення енергії з метою її продажу чи надання послуг з балансування. 

За загальним правилом діяльність з накопичення енергії підлягатиме ліцензуванню, якщо величина встановленої потужності СНЕ перевищуватиме граничний показник, визначений у відповідних ліцензійних умовах. Так, виробник електроенергії матиме право використовувати СНЕ без ліцензії, якщо потужність відпуску електроенергії не перевищуватиме встановлену потужність електроустановок такого виробника. А споживачі, наприклад, якщо не здійснюватимуть відпуск раніше накопиченої в СНЕ електроенергії на відповідний ринок.

Однак ні оператор системи передач ("ОСП"), ні оператор системи розподілу ("ОСР"), не мають права володіти, управляти та експлуатувати СНЕ. Винятками є ситуації, коли СНЕ, що належать ОСП чи ОСР, є повністю інтегрованими компонентами мережі із дозволом Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг ("Регулятор") на їх використання, або у разі задоволення усіх наступних вимог:

  • на ринку електричної енергії відсутні в достатньому обсязі СНЕ, які належать іншим учасникам ринку, що потрібні ОСР чи ОСП;
  • такі системи накопичення енергії, необхідні ОСР чи ОСП для виконання своїх зобов'язань щодо ефективної, надійної та безпечної роботи системи розподілу чи передачі, і вони не використовуються для купівлі та/або продажу електроенергії на ринку електричної енергії, надання послуг з балансування та/або допоміжних послуг;
  • закупівля СНЕ здійснюється в порядку, встановленому законодавством України; 
  • Регулятор підтвердив необхідність надання такого права, виконав попередню перевірку тендерної документації та надав щодо неї свою згоду.

Законопроєкт також піднімає питання "зеленого" тарифу. Так, для користувачів СНЕ не передбачено особливостей встановлення "зеленого" тарифу, адже робота СНЕ здійснюватиметься на ринкових засадах. Встановлення СНЕ виробниками електроенергії, яким надано "зелений" тариф або які за результатами аукціону отримали право на підтримку, не є підставою для перегляду наданого "зеленого" тарифу або аукціонної ціни, якщо виконуються наступні умови:

  • потужність, з якою здійснюється відпуск електроенергії, не перевищує встановлену потужність електроустановок такого виробника відповідно до ліцензії на провадження господарської діяльності; та
  • наявний окремий комерційний облік електроенергії, перетікання якої здійснено до та з СНЕ, з відповідною фіксацією даних, згідно з Кодексом комерційного обліку. 

В протилежному випадку, встановлення СНЕ виробниками електроенергії, яким надано "зелений" тариф або які за результатами аукціону отримали право на підтримку є підставою для перегляду "зеленого" тарифу або отриманої підтримки. 

Слід зазначити, що перераховані вище умови застосовуються також під час вирішення, чи потрібно виробнику отримувати ліцензію на провадження господарської діяльності з накопичення енергії, вироблених на власних установках. 

Ознайомитися із текстом Законопроєкту можна за посиланням

 

За детальною інформацією звертайтесь до наших експертів:

Євгеній Дейнеко

Керуючий партнер

deyneko@everlegal.ua

 

Андрій Оленюк

Партнер

olenyuk@everlegal.ua

 

Лідія Ватутіна 

Юрист

vatutina@everlegal.ua

Долучайтесь до EVERLEGAL NewsBox, щоб отримувати актуальні юридичні інсайти щомісяця

We solve your legal issues
However complex they are
Wherever they occur
Whenever you need us