Верховна Рада України спростила правила податкового обліку для фізичних осіб-підприємців
8 серпня 2020 року набрав чинності Закон України "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо функціонування електронного кабінету та спрощення роботи фізичних осіб-підприємців" ("Закон"). Прийняття Закону мало на меті, зокрема:
- змінити правила податкового обліку для фізичних осіб-підприємців;
- удосконалити роботу електронного кабінету платника податків; та
- стимулювати добровільне обмеження паперового документообігу у сфері оподаткування.
Ці нововведення матимуть вагомий вплив на бізнес-середовище в Україні, оскільки ФОП – одна із найпоширеніших форм здійснення господарської діяльності.
Скасування Книги обліку доходів та Книги обліку доходів та витрат
Закон виключив поняття "Книга обліку доходів" та "Книга обліку доходів та витрат" із Податкового кодексу України. За чинним раніше законодавством, Книгу обліку доходів та витрат повинні були вести фізичні особи-підприємці, що використовують загальну систему оподаткування, а Книгу обліку доходів - фізичні особи-підприємці, що належать до I, II та III груп спрощеної системи оподаткування. З прийняттям Закону було скасовано обов'язок ведення таких книг.
Однак, загальний обов'язок фізичних осіб-підприємців вести податковий облік залишився. Закон визначає, що податковий облік здійснюватиметься:
- за типовою формою, визначеною Міністерством фінансів України, у паперовому та/або електронному вигляді, у тому числі через електронний кабінет платника податків, – для фізичних осіб-підприємців, що використовують загальну систему оподаткування;
- у довільній формі шляхом помісячного відображення доходів та витрат – для фізичних осіб-підприємців III групи, які є платниками податку на додану вартість;
- у довільній формі шляхом помісячного відображення отриманих доходів – для фізичних осіб-підприємців І та ІІ груп, а також III групи, які не є платниками податку на додану вартість.
Інші зміни, які передбачає Закон
Окрім скасування обов'язку вести Книгу обліку доходів та Книгу обліку доходів та витрат, Закон також значно оптимізує і полегшує взаємодію між контролюючим органом (Державною податковою службою країни) та платником податків.
Так, копії податкових повідомлень-рішень та інші документи, які контролюючий орган надсилає платнику, будуть відображатися у електронному кабінеті платника податків. Також у електронному кабінеті будуть автоматично реєструватись документи, отримані від платника податків.
Окрім того, контролюючий орган та платник податків зможуть обмінюватись листами через електронний кабінет (за умови, якщо платник подасть заяву про бажання отримувати документи через електронний кабінет).
Ознайомитись із повним текстом Закону можна тут.
За детальною інформацією звертайтесь до наших експертів:
Керуючий партнер
deyneko@everlegal.ua
Партнер
olenyuk@everlegal.ua