Зменшення податкового тиску на IT-компанії: за якими правилами це може відбуватися?
У серпні 2020 року до Верховної Ради України було подано два законопроєкти, метою яких є зменшення податкового тиску на IT-компанії та стимулювання розвитку ІТ-індустрії в Україні. Цими законопроєктами є:
- проєкт Закону про внесення змін до Податкового кодексу України щодо особливостей оподаткування суб'єктів індустрії інформаційних технологій, зареєстрований у Верховній раді України за № 3933 ("Законопроєкт № 3933"); та
- проєкт Закону про заходи щодо стимулювання розвитку ІТ-індустрії в Україні, зареєстрований за № 3979 ("Законопроєкт № 3979").
Причиною подання обох законопроєктів є потреба усунути перешкоди для розвитку IT-компаній в Україні. Порівняно із багатьма країнами світу, які вводять спеціальні податкові режими та запроваджують інші заходи підтримки, в Україні бізнес-середовище залишається несприятливим для розвитку сфери IT.
Зараз ІТ-індустрія витримує неконкурентне податкове навантаження переважно за рахунок найму кваліфікованих фахівців, що зареєстровані як фізичні особи-підприємці та не вважаються штатними працівниками. В той же час, для розвитку тих ІТ-напрямків, які передбачають тривалий процес досліджень (наприклад, напрямок розробок), необхідно наймати штатних працівників.
Які заходи для підтримки IT-сфери пропонують законопроєкти?
Законопроєкт № 3933 передбачає встановлення для ІТ-компаній особливого режиму оподаткування на період з 1 січня 2021 року до 31 грудня 2030 року, а саме:
- зменшення ставки податку на прибуток з 18% до 9%;
- зменшення ставки податку на доходи фізичних осіб з 18% до 5%;
- зменшення ставки єдиного соціального внеску з 22% до 5%; та
- звільнення від сплати військового збору для працівників IT-компаній.
На відміну від Законопроєкту № 3933, Законопроєкт № 3979 визначає лише загальні заходи для стимулювання ІТ-індустрії, а саме:
- особливий режим оподаткування суб'єктів ІТ-індустрії відповідно до податкового законодавства;
- особливий режим оподаткування працівників ІТ-індустрії щодо їх доходів у вигляді заробітної плати та прирівняних до неї платежів відповідно до податкового законодавства; та
- можливість обрання контрактної форми трудового договору при оформленні трудових відносин між суб'єктами ІТ-індустрії та їх працівниками (наразі контрактна форма не передбачена законодавством України для фахівців у сфері ІТ).
Ключовим питанням, яке визначатиме ефективність запропонованих законопроєктами заходів, є те, до якого кола IT-компаній такі заходи застосовуватимуться.
Яким IT-компаніям будуть доступні заходи підтримки?
Законопроєкти передбачають низку вимог до IT-компаній, що значно обмежує коло суб'єктів, яким будуть доступні заходи підтримки.
Так, згідно із Законопроєктом № 3933, особливим режимом оподаткування зможуть користуватись суб'єкти господарювання, які:
- отримують щонайменше 90% своїх доходів від економічної діяльності в індустрії інформаційних технологій;
- щонайменше 50% своїх витрат розподіляють на оплату праці;
- не мають податкового боргу; та
- не були визнані банкрутом.
Водночас, Законопроєкт № 3979 визначає інші, ще більш обтяжливі вимоги до IT-компаній. Так, суб'єкт ІТ-індустрії повинен відповідати наступним вимогам:
- забезпечувати середньомісячну заробітну плату для своїх ІТ-фахівців у розмірі не меншому, ніж еквівалент 1 500 євро за офіційним курсом валют, встановленим Національним банком України;
- питома вага витрат на оплату праці працівників ІТ-індустрії в загальній структурі витрат не може бути меншою ніж 70%; та
- розмір експортної виручки від здійснення видів діяльності ІТ-індустрії становить не менше, ніж 70% від її загального доходу від здійснення господарської діяльності.
Ознайомитись із текстом Законопроєкту № 3933 можна тут, а із текстом Законопроєкту № 3979 – тут.
За детальною інформацією звертайтесь до наших експертів:
Керуючий партнер
deyneko@everlegal.ua
Партнер
olenyuk@everlegal.ua