ФОПи vs наймані працівники
У червні цього року Каліфорнійська комісія із забезпечення комунальних послуг ухвалила постанову, відповідно до якої водії компаній Uber та Lyft офіційно вважатимуться найманими працівниками.
Однак, прийняття постанови не змусило компанії привести свою діяльність у відповідність до вимог постанови і визнати своїх водіїв працівниками. Натомість, Uber та Lyft, а також інші компанії, які наймають незалежних підрядників (англ. "independent contractors") та фрілансерів (англ. "gig workers"), зі своєї сторони підтримали Пропозицію 22 (англ. "Proposition 22"), яка звільняє їх від обов'язку класифікувати незалежних підрядників та фрілансерів як працівників. Пропозиція 22 була прийнята на початку листопада 2020 року, детальніше про Пропозицію 22 буде йти нижче.
Чому була прийнята постанова Каліфорнійською комісією із забезпечення комунальних послуг?
Постанова була прийнята на підставі П'ятого Закону Асамблеї штату Каліфорнія (англ. "California Assembly Bill 5" або "AB5"), який набрав чинності 1 січня 2020 року. Відповідно до AB5 компанії, які наймають незалежних підрядників та фрілансерів, які фактично виконують функції властиві працівникам, мають вважати таких осіб працівниками (з урахуванням певних винятків, наприклад: страхові агенти, адвокати, ріелтори тощо).
Ця постанова значним чином впливала на такі компанії, як Uber та Lyft, які в більшості не оформляють осіб як найманих працівників, а натомість як незалежних підрядників чи фрілансерів. Uber та Lyft станом на червень не виконували приписів AB5, що й спричинило прийняття Комісією постанови.
Пропозиція 22
Компанії Uber та Lyft активно виступали проти AB5 і не хотіли переводити своїх водіїв у статус працівників, щоб не нести обов'язку із забезпечення гарантій за трудовим законодавством. Одним із варіантів уникнення обов'язку за AB5 було прийняття Пропозиції 22, яка є "ballot measure". "Ballot measure" – це прояв прямої демократії, на якому рішення приймається не законодавчим органом штату, а виборцями шляхом голосування (за процедурою нагадує місцевий референдум).
Пропозиція 22 гарантує компаніям з транспортування та доставки, які працюють на основі застосунків, спеціальний виняток із застосування AB5. Відповідно до Пропозиції 22, такі компанії можуть класифікувати своїх працівників як незалежних підрядників, таким чином звільняючи їх від обов'язку надавати таким водіям всі гарантії, які передбачені для найманих працівників.
Компанії, зокрема, Uber та Lyft, які оформляли договори із незалежними підрядниками чи фрілансерами, активно підтримували прийняття Пропозиції 22 та витратили близько 205 мільйонів доларів на кампанію з просування та підтримки Пропозиції 22. Така сума грошей є найбільшою сумою, яку коли-небудь витрачали в Каліфорнії на підтримку прийняття "ballot measure".
Голосування за Пропозицію 22 завершилось 3 листопада 2020 року і за результатами підрахунку 58% від загальної кількості виборців проголосували за її прийняття.
Реакція на прийняття Пропозиції 22
Реакція компаній була доволі очікуваною – після оголошення результатів Uber, Lyft та інші святкували перемогу. Компанії Uber та Lyft наголошують, що будуть далі продовжувати боротись за збереження статусу незалежних підрядників для водіїв не тільки на рівні штату Каліфорнія, але й в США загалом.
Варто відмітити, що все ж багато водіїв не підтримували прийняття Пропозиції 22. Зокрема, організація "Gig Workers Rising" виступала проти прийняття Пропозиції 22 та зазначала про необхідність збільшення гарантій для водіїв як для працівників.
Ще з 2013 року водії подавали позови проти компаній Uber та Lyft з метою захисту своїх прав як працівників. Спори, які виникали були врегульовані шляхом підписання мирових угод, компанії йшли на поступки водіям і намагалися задовільнити їхні вимоги, не переводячи у статус працівників.
За детальною інформацією звертайтесь до наших експертів:
Керуючий партнер
deyneko@everlegal.ua
Партнер
olenyuk@everlegal.ua