Хроніки кінцевих бенефіціарних власників: які нововведення очікуються надалі?
Раніше ми повідомляли про продовження строків для подання відомостей про кінцевих бенефіціарних власників ("КБВ") до липня 2022 року, а також реєстрацію у Верховній Раді України ("ВРУ") альтернативного законопроєкту №6131-2 щодо внесення змін до Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань". Однак на цьому історія з КБВ не завершується. 18 листопада 2021 року у ВРУ було зареєстровано ще два законопроекти з ініціативи Президента України, а саме:
- Проєкт Закону про внесення змін до деяких законів України щодо спрощення порядку подання інформації, необхідної для проведення фінансового моніторингу № 6320 ("Законопроєкт № 6320"); та
- Проєкт Закону про внесення змін до статті 166-11 Кодексу України про адміністративні правопорушення у зв'язку зі змінами в порядку подання державному реєстратору інформації про кінцевого бенефіціарного власника юридичної особи № 6321 ("Законопроєкт № 6321", разом "Законопроєкти").
Обидва законопроєкти націлені на вдосконалення процедури розкриття відомостей про КБВ та структури власності юридичної особи як частини фінансового моніторингу. Як зазначено в пояснювальних записках до Законопроєктів, їхнє прийняття необхідне через складну наразі процедуру розкриття відомостей про КБВ та неоднозначне тлумаченням відповідного законодавства, що потребує додаткових роз'яснень збоку державних органів.
Відповідно, ініціатори Законопроєктів пропонують внести відповідні зміни до наступних нормативно-правових актів:
- Закон України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення" ("Закон про запобігання легалізації доходів")
У першу чергу, Законопроєкт № 6320 націлений на унормування процедури розкриття відомостей про КБВ як важливої складової фінансового моніторингу відповідно до Закону про запобігання легалізації доходів. Закон про запобігання легалізації доходів передбачатиме низку особливостей здійснення процедури розкриття інформації про КБВ. Зокрема передбачатиме перелік юридичних осіб, на яких не поширюватиметься вимога щодо подання інформації про КБВ. Наразі цей перелік унормований Законом України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань" ("Закон про державну реєстрацію"), однак Закон про запобігання легалізації доходів доповнить його наступними юридичними особами:
- адвокатські бюро та пенсійні фонди;
- асоціації об’єднань співвласників багатоквартирного будинку та асоціації власників житлових будинків;
- житлово-будівельні, дачні (дачно-будівельні), садівничі та гаражні (гаражно-будівельні) кооперативи (товариства); та
- внесені до Реєстру неприбуткових установ та організацій сільськогосподарські кооперативи, а також сільськогосподарські кооперативні об'єднання.
Також Закон про запобігання легалізації доходів унормує низку положень, що нині регулюються Законом про державну реєстрацію, а саме:
- щорічне оновлення відомостей про КБВ;
- оновлення відомостей про КБВ у разі внесення змін до структури власності юридичної особи;
- обов'язку повідомлення державного реєстратора про відсутність КБВ; та
- повторне подання відомостей по КБВ у разі виявлення неточностей чи помилок у раніше поданих документах.
Оскільки у разі прийняття Законопроєкту № 6320 процедура регулюватиметься Законом про запобігання легалізації доходів, виникатиме необхідність в унормуванні низки інших похідних нормативно-правових актів, якими будуть затверджені положення про форму та зміст структури власності і методологія визначення юридичною особою кінцевого бенефіціарного власника. Так, подання інформації про КБВ за нової процедурою стане можливим лише після набрання чинності таких актів, встановлюючи строк шість місяців для виконання усіх вимог законодавства.
- Закон про державну реєстрацію
По-перше, Законопроєкт № 6320 має на меті звільнити державних реєстраторів від обов'язку перевіряти дані КБВ-іноземців або осіб без громадянства у разі подання відповідних документів, що посвідчують їхню особу, для здійснення державної реєстрації змін до відомостей про КБВ юридичної особи.
По-друге, процедуру розкриття інформації про КБВ регулюватиме більш детальніше Закон про запобігання легалізації доходів. Адже положення Закону про державну реєстрацію, зокрема визначення переліку юридичних осіб, що не підпадають під процедуру розкриття відомостей про КБВ, перелік документів для розкриття відомостей про КБВ, часові межі та строки щодо обов'язку розкривати інформацію про КБВ та структуру власності юридичної особи, будуть "перенесені" до Закону про запобігання легалізації доходів.
По-третє, мають на меті врегулювати можливість подання копій документів, що посвідчують особу КБВ, шляхом засвідчення їх кваліфікованим електронним підписом, а не лише нотаріально. Також планують скасувати обов'язок подання таких документів взагалі у разі державної реєстрації змін до відомостей про розмір статутного капіталу, розміри часток у статутному капіталі, склад учасників товариства, перехід на діяльність юридичної особи на підставі модельного статуту чи навпаки – установчих документів. Також не потрібно буде подавати копії документів, що посвідчують особу, у разі державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її реорганізації, а також державної реєстрації створення відокремленого підрозділу юридичної особи, змін до його відомостей чи його припинення.
- Кодекс України про адміністративні правопорушення ("КУпАП")
У зв'язку зі запропонованими нововведеннями за Законопроєктом № 6320, пропонується додати, що розкриття інформації про КБВ та подання усіх необхідних документів здійснюватиметься зокрема з урахуванням положень Закону про запобігання легалізації доходів.
Тут можна детальніше ознайомитися із текстом Законопроєкту № 6320 та Законопроєкту № 6321.
За детальною інформацією звертайтесь до наших експертів: