Строки подання відомостей про кінцевих бенефіціарних власників продовжено

Публікації
23.11.2021 893

 

8 жовтня 2021 року, Верховна Рада України ("ВРУ") ухвалила у першому читанні та в цілому проєкт закону №5807 про внесення змін до деяких законів України щодо зазначення та подання відомостей про кінцевого бенефіціарного власника та структуру власності юридичної особи. Цей законопроєкт набрав чинності на наступний день після його опублікування, а саме 10 жовтня 2021 року ("Закон").

Резонанс навколо цього Закону, зокрема, пояснювався його набранням чинності за день до визначеного кінцевого терміну подачі інформації про кінцевих бенефіціарних власників ("КБВ") юридичних осіб до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань ("ЄДР"). Згідно з Наказом Міністерства Фінансів України ("Мінфін") №163 "Про затвердження Положення про форму та зміст структури власності"("Наказ"), що набув чинності 11 липня 2021 року, був встановлений 3-місячний строк на подання інформації та пакету документів про КБВ.

Метою цього Закону є продовження граничних термінів подання відповідних документів та структури власності юридичної особи – з трьох місяців до одного року з дня набрання чинності Наказу. Така ініціатива пояснюється:

  • збільшенням навантаження на державних реєстраторів;
  • відносно коротким трьохмісячним строком для збору усіх необхідних документів про учасників та КБВ, відповідно до структури власності юридичної особи; та
  • великою кількістю юридичних осіб, які зобов’язані подати державному реєстратору інформацію про КБВ та структуру власності.

Відповідно, тепер структуру власності та усі необхідні документи потрібно подати до 11 липня 2022 року згідно із формою, затвердженою Наказом.

Однак, на відміну від тексту Закону, підготовленого його ініціаторами, його фінальна версія передбачає виключно продовження строку для подання відомостей про КБВ.

Натомість, раніше пропонувалося внести наступні зміни:

  • скасувати необхідність подання відомостей про КБВ для юридичних осіб, засновниками яких є виключно фізичні особи, що й виступають КБВ; та
  • дозволити фізичним особам, які є КБВ, не подавати документи, що посвідчують особу, для державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в ЄДР, у тому числі у разі змін до установчих документів юридичної особи, якщо такі документи наявні в матеріалах реєстраційної справи.

Фактично, ці положення були відхилені на етапі розгляду у профільних комітетах ВРУ, зокрема в Комітеті ВРУ з питань економічного розвитку.

Проте 19 жовтня 2021 року у ВРУ був зареєстрований альтернативний законопроєкт №6131-2 про внесення змін до Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань" ("Альтернативний законопроєкт").

Метою цього Альтернативного законопроєкту є вдосконалення процедури розкриття відомостей про КБВ та структури власності юридичної особи, зокрема шляхом:

1) розширення переліку юридичних осіб, на яких не поширюється вимога щодо подання інформації про КБВ. Це пояснюється неповним переліком добровільних об’єднань громадян, що мають на меті задоволення непідприємницьких інтересів своїх учасників. Такими юридичними особами також пропонують визнати:

  • громадські організації та їх структурні утворення (відокремлені підрозділи); молодіжні і дитячі громадські організації та їх структурні утворення (відокремлені підрозділи);
  • благодійні організації та їх структурні утворення (відокремлені підрозділи);
  • асоціації об’єднань співвласників багатоквартирного будинку;
  • житлово-будівельні, дачні (дачно-будівельні), садівничі, городні (садівничо-городні) та гаражні (гаражно-будівельні) кооперативи (товариства), сільськогосподарські обслуговуючі кооперативи;
  • пенсійні фонди;
  • органи самоорганізації населення;
  • споживчі товариства;
  • адвокатські бюро; та
  • недержавні організації професійного самоврядування (саморегулювання).

 

2) збереження обов’язку подання інформації про КБВ та структури власності юридичної особи лише під час її реєстрації та внесенні змін до її відомостей;

3) скасування обов’язку щорічного підтвердження відомостей про КБВ;

4) скасування обов’язку подання відомостей про КБВ та структури власності під час державної реєстрації створення юридичної особи щодо таких юридичних осіб, засновниками або учасниками яких є виключно фізичні особи, які вважаються КБВ; та.

5) визначення випадків, коли не подаються документи, що підтверджують особу КБВ, для державної реєстрації внесення відомостей про КБВ, а саме:

  • перебування КБВ в установах виконання покарань;
  • оголошення КБВ у міжнародний розшук або у разі його виїзду чи перебування на тимчасово окупованій території України, території держави, визнаної ВРУ державою-агресором;
  • смерті КБВ;
  • оголошення КБВ померлим чи визнання його безвісно відсутнім; та
  • подачі документів для підтвердження відомостей про КБВ особою, яка є КБВ юридичної особи.

У Прикінцевих положеннях Альтернативного законопроєкту зазначено, що у вже зареєстрованих юридичних особах, КБВ вважаються їх засновники, що зазначені у ЄДР. Проте, якщо такі засновники не є фактичними КБВ, то інформація про КБВ та структура власності відповідної юридичної особи подається протягом наступних 6 місяців з дня набрання чинності цих змін.

Детальніше ознайомитися із текстом Закону та Альтернативного Законопроєкту можна за посиланнями.

За детальною інформацією звертайтесь до наших експертів:

Юлія Кильчинська

Старший юрист

kylchynska@everlegal.ua

 

Ольга Городнюк

Юрист

horodniuk@everlegal.ua

Долучайтесь до EVERLEGAL NewsBox, щоб отримувати актуальні юридичні інсайти щомісяця

We solve your legal issues
However complex they are
Wherever they occur
Whenever you need us