Розширення можливостей ICEI: що це і для чого потрібно?
16 вересня 2020 року Кабінет Міністрів України прийняв зміни до Положення про інтегровану систему електронної ідентифікації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19 червня 2019 року № 546 ("Положення"), якими розширив список електронних послуг, доступ до яких надає система.
Згадане Положення визначає порядок призначення, визначення структури, функціонування інтегрованої системи електронної ідентифікації, її створення та використання.
Що таке ICEI та як вона працює?
Інтегрована система електронної ідентифікації ("ІСЕІ") – це платформа для зручної, доступної та безпечної електронної ідентифікації та автентифікації користувачів.
Призначення ІСЕІ – спрощувати доступ до електронних послуг, а також забезпечувати надавачам цих послуг надійний механізм для ідентифікації клієнтів. Надавачами послуг можуть бути як органи державної влади, органи місцевого самоврядування, так і юридичні особи та фізичні особи – підприємці. Наприклад, за допомогою ІСЕІ здійснюється ідентифікація користувачів для доступу до таких державних онлайн-систем, як Національна електронна система охорони здоров'я (eHealth) та Урядовий портал.
Співпрацювати із ІСЕІ може будь-яка особа, що потребує електронної ідентифікації своїх користувачів, клієнтів чи партнерів. Для цього потрібно укласти договір із держателем ІСЕІ –Міністерством цифрової трансформації України ("Мінцифра"). Про те, як розпочати співпрацю із ІСЕІ, більш детально можна дізнатися тут.
Наразі перелік осіб, які використовують ІСЕІ у своєму бізнесі, невеликий. Як правило, ІСЕІ використовують органи державної влади та місцевого самоврядування, громадські організації для своїх інформаційних ресурсів. Однак ІСЕІ має великий потенціал для застосування і приватними суб'єктами у веденні бізнесу, адже пропонує уже готовий механізм для ідентифікації клієнтів та партнерів. Наприклад, ІСЕІ використовують у своїй діяльності такі приватні суб'єкти, як інвестиційна група "Універ", кредитні організації "Манівео", "Мілоан", "Твої гроші" та інші компанії.
Ідентифікація користувача відбувається шляхом перенаправлення із вебресурсу, який співпрацює з ІСЕІ, на вебсайт ІСЕІ. Після цього користувач обирає зручний для себе засіб електронної ідентифікації та виконує вказівки системи. Після ідентифікації дані щодо користувача передаються ресурсу, із якого користувач був перенаправлений.
ІСЕІ здійснює ідентифікацію користувачів через найбільш поширені засоби електронної ідентифікації, такі як електронний підпис, BankID, MobileID. Таким чином, користувачем ІСЕІ може стати будь-яка особа, яка володіє хоча б одним із цих засобів.
Детальніше про функціональні можливості ІСЕІ можна дізнатися на офіційному вебсайті системи.
Які зміни було внесено до Положення?
Зміни, внесені до Положення 16 вересня 2020 року, розширили список електронних послуг, для отримання яких доступна ідентифікація через ІСЕІ. Були додані такі послуги:
- верифікація відомостей про особу, а саме:
- прізвища, імені та по батькові;
- унікального номера запису в Єдиному державному демографічному реєстрі; та
- реквізитів паспорта громадянина України, паспорта громадянина України для виїзду за кордон, посвідки на постійне проживання та посвідки на тимчасове проживання, дійсності зазначених документів.
Таке нововведення буде корисним для банків, небанківських фінансових установ, страхових компаній, нотаріусів і дасть їм надійний інструмент для перевірки даних про клієнтів, які особисто звертаються за отриманням послуг;
- отримання та передача відомостей про викрадені (втрачені) документи. Так, громадяни зможуть, використовуючи механізм ідентифікації ІСЕІ, подати звернення до єдиної інформаційної системи МВС для встановлення факту втрати або викрадення паспортів громадянина України та дізнатися результати розгляду звернення; та
- отримання та передача відомостей з Державного реєстру фізичних осіб – платників податків для підтвердження даних щодо реєстраційного номера облікової картки платника податків.
Наразі механізми, зміни щодо яких були внесені до Положення, знаходяться на стадії технічної розробки.
Функціонал ІСЕІ продовжує розширюватись, і система стає все більш привабливою як для громадян, які зацікавлені в отриманні електронних послуг, так і для осіб, що надають послуги і яким потрібна надійна система для ідентифікації користувачів, клієнтів чи партнерів.
За детальною інформацією звертайтесь до наших експертів:
Керуючий партнер
deyneko@everlegal.ua
Партнер
olenyuk@everlegal.ua