Верховна Рада України схвалила законопроєкт щодо регулювання електронних комунікацій
30 вересня 2020 року Верховна Рада України прийняла у другому читанні проєкт Закону "Про електронні комунікації" ("Законопроєкт"), який визначає правову основу діяльності у сферах електронних комунікацій та радіочастотного спектру, встановлює повноваження держави щодо управління та регулювання діяльності у сфері електронних комунікацій, а також права, обов'язки та засади відповідальності фізичних і юридичних осіб, які беруть участь у такій діяльності або користуються електронними комунікаційними послугами.
Значення Законопроєкту полягає у тому, що він встановлює спеціальне правове регулювання щодо електронних комунікацій в Україні, яке на даний момент відсутнє.
Як визначає Законопроєкт, електронна комунікація – це передавання та/або приймання інформації, незалежно від її типу або виду, у вигляді електромагнітних сигналів за допомогою технічних засобів електронних комунікацій. У електронній комунікації беруть участь передусім оператори зв'язку, інтернет-провайдери, розробники сайтів та додатків, користувачі. Саме тому коло осіб, на яких поширюється дія Законопроєкту, широке.
Мета прийняття Законопроєкту
Законопроєкт був прийнятий для виконання міжнародних зобов'язань України. Так, у ч. 1 ст. 394 Угоди про асоціацію України та Європейського Союзу передбачено обов'язок України імплементувати до національної правової системи законодавчі акти ЄС у сфері електронних комунікацій.
Законопроєкт враховує положення низки директив Європейського Союзу та Ради Європи у сфері доступу до електронних комунікаційних мереж та з'єднання з ними.
Які нововведення пропонує Законопроєкт?
Законопроєкт закладає правову основу для розвитку законодавства України у сфері електронних комунікацій.
Наприклад, Законопроєктом встановлюються засади діяльності постачальників електронних комунікаційних мереж та/або послуг (операторів зв'язку) та, зокрема, передбачається:
- запровадити повідомний принцип реєстрації суб'єктів господарювання, що здійснюють діяльність у сфері електронних комунікацій;
- установити виключний перелік вимог до учасників ринку;
- запровадити консультації державних органів з учасниками ринку з усіх питань, що зачіпають інтереси учасників; та
- удосконалити контроль (нагляд) у сфері електронних комунікацій з метою його спрямування на попередження правопорушень та зниження потенційно можливого тиску на суб'єктів господарювання, зменшення кількості перевірок цих суб'єктів на їх території.
Законопроєкт також визначає таке поняття, як "універсальна електронна комунікаційна послуга" (універсальна послуга) – електронна комунікаційна послуга встановленої якості, доступна усім кінцевим користувачам на всій території України за доступною ціною.
Згідно із Законопроєктом, універсальні послуги мають забезпечувати усім користувачам на території України якісний доступ за помірними цінами до таких сервісів:
- електронна пошта;
- пошукові системи, що дозволяють здійснювати пошук усіх типів інформації;
- основні електроні засоби навчання та освіти;
- засоби масової інформації в мережі Інтернет;
- електронна комерція;
- інтернет - банкінг;
- доступ до послуг електронного урядування (електронних адміністративних послуг);
- соціальні мережі та сервіси обміну повідомленнями в мережі Інтернет; та
- голосові та відео з'єднання.
Держава контролюватиме якість доступу до таких сервісів (наприклад, швидкість інтернет-зв'язку) та рівень цін для споживачів. Це нововведення спрямоване на те, щоб людина будь-якого віку та матеріального достатку могла користуватись електронною поштою, інтернет-банкінгом, отримувати електронні адміністративні послуги, здійснювати онлайн-шопінг тощо.
Згідно із Законопроєктом, контроль за якістю та доступністю універсальних послуг буде обов'язком Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах електронних комунікацій, радіочастотного спектру та надання послуг поштового зв'язку України ("Комісія").
Комісія буде встановлювати параметри якості універсальних послуг (наприклад, швидкість інтернет-зв'язку) та моніторити стан виконання таких параметрів. Також Комісія здійснюватиме моніторинг доступності цін на універсальні послуги для споживачів. Якщо за результатами моніторингу буде з'ясовано, що ціни на універсальні послуги не є доступними для вразливих соціальних груп споживачів, такі споживачі матимуть право на цільову адресну соціальну допомогу для отримання універсальних послуг.
Наразі Законопроєкт був відправлений на підпис Президенту України. Ознайомитись із текстом Законопроєкту до другого читання можна тут, остаточний текст Законопроєкту поки що не був опублікований.
За детальною інформацією звертайтесь до наших експертів:
Керуючий партнер
deyneko@everlegal.ua
Партнер
olenyuk@everlegal.ua