Врегулювання діяльності на оптових енергетичних ринках
Врегулювання діяльності на оптових енергетичних ринках
1 10 червня 2023 року Парламент прийняв проєкт Закону № 5322 (далі – "Закон"), який, з-поміж іншого, встановлює правила діяльності на оптових енергетичних ринках, а саме – ринку електроенергії та природнього газу. Окрім визначення оптового енергетичного ринку (ОЕР) та оптових енергетичних продуктів, Закон також встановлює обмеження поводження з інсайдерською інформацією, забороняє маніпулювання на ОЕР та визначає перелік правопорушень на оптових енергетичних ринках та відповідальність за них.
Оптовий енергетичний ринок та оптові енергетичні продукти
1. Закон визначає ОЕР як будь-який ринок, на якому здійснюється торгівля відповідно до оптових енергетичних продуктів.
2. Оптові енергетичні продукти – це, зокрема, такі договори:
- договори купівлі-продажу електроенергії або природного газу;
- деривативні контракти, базовим активом яких є електроенергія або природний газ;
- договори про передачу електроенергії або транспортування природного газу, доступ до пропускної спроможності/розподілу потужності;
- деривативні контракти щодо передачі електроенергії або транспортування природного газу, доступу до пропускної спроможності/розподілу потужності;
- договори про постачання або розподіл електроенергії та/або природного газу кінцевим споживачам з сумарною номінальною потужністю споживання установок споживача, що забезпечує технічну спроможність споживання електроенергії або газу в обсязі 600 ГВт·год на рік та вище.
Інсайдерська інформація
- Запроваджується поняття інсайдерської інформації, розкриття або оприлюднення якої може значно вплинути на ринкові ціни оптових енергетичних продуктів.
- Особам, що володіють такою інформацією (наприклад, акціонерам учасника ОЕР), заборонено вчиняти правочини з використанням інсайдерської інформації на власну користь, а також розголошувати її та надавати рекомендації щодо укладення правочинів, яких стосується така інсайдерська інформація.
- Інсайдерська інформація розміщуватиметься на спеціальній платформі, на якій учасники зможуть розкривати її на підставі відповідного договору. Порядок розкриття інсайдерської інформації визначить НКРЕКП.
Маніпулювання на ОЕР
Закон забороняє будь-які маніпулювання на ОЕР. До маніпулювань відносяться дії, які можуть створити оманливі сигнали для попиту/пропозиції або формування цін на ОЕР. Наприклад, це може бути вчинення певних правочинів з оптовими енергетичними продуктами або поширення недостовірної інформації через медіа.
Відповідальність за правопорушення на ОЕР
1. Правопорушеннями на ОЕР є:
- зловживання на ОЕР, а саме порушення обмежень щодо використання інсайдерської інформації, нерозкриття інсайдерської інформації або розкриття з порушенням відповідних вимог, маніпулювання;
- здійснення операцій із оптовими енергетичними продуктами без реєстрації учасником ОЕР.
2. За наведені правопорушення передбачено штрафи у розмірі:
- до 459 млн грн за порушення обмежень щодо використання інсайдерської інформації та маніпулювання;
- до 45,9 млн грн млн за нерозкриття інсайдерської інформації або розкриття з порушенням відповідних вимог;
- 51 тис. – 1,7 млн грн за здійснення операцій із оптовими енергетичними продуктами без реєстрації учасником ОЕР (така відповідальність передбачена лише для учасників ринку природнього газу).
3. Розмір штрафів є вдвічі нижчим протягом перших 12 місяців з початку застосування штрафів.
4. Також передбачено, що максимальний розмір штрафу не може перевищувати 10% річного доходу учасника ОЕР, отриманого від реалізації продукції на ОЕР.
*****
Закон перебуває на підписі у Президента та набере чинності на наступний день після його офіційного опублікування.
Джерело: Офіційний вебпортал Верховної Ради України
Наші експерти: Євгеній Дейнеко, Андрій Оленюк, Юлія Кильчинська, Лідія Ватутіна.
Як ми можемо допомогти:
- комплексний юридичний супровід проєктів на ринку електроенергії, їх придбання та/або продажу;
- представництво інтересів клієнтів в органах державної влади та місцевого самоврядування у зв'язку з регуляторними та іншими питаннями під час реалізації проєктів на ринку електроенергії;
- судове представництво.