Законопроєкт №4572: реформа Фонду держмайна та інші заходи зі сприяння приватизації

Публікації
09.08.2021 27

Верховна Рада України ("ВРУ") прийняла у першому читанні законопроєкт №4572 щодо сприяння залученню інвестицій в процесі приватизації та оренди державного і комунального майна ("Законопроєкт"). Цей Законопроєкт пропонує нову редакцію Закону України "Про Фонд державного майна України" і вносить зміни до інших законодавчих актів України. 

Метою Законопроєкту є сприяння приватизації збиткових державних підприємств задля наповнення державного бюджету. Тому серед завдань ініціатори Законопроєкту виділяють підвищення ефективності функціонування Фонду державного майна України ("Фонд держмайна") шляхом модернізації його структури та деталізацію окремих положень законодавства задля прискорення приватизації та підвищення ефективності управління об’єктами державної власності, які приватизуються. 

Основні положення Законопроєкту:

  • Створення Правління та Патронатної служби Голови Фонду держмайна. 

До повноважень Правління Фонду держмайна належатиме право висувати пропозиції щодо включення об’єктів державної власності до переліку об’єктів великої приватизації. До таких об’єктів належать об’єкти державної або комунальної власності, вартість активів яких перевищує 250 мільйонів гривень. 

Правління прийматиме рішення про утворення державних холдингових компаній у процесі приватизації, а також про приватизацію об’єктів великої приватизації, створення, реорганізацію та ліквідацію підприємств і організацій, заснованих на державній власності, що належать до сфери його управління. Законопроєктом визначено склад Правління Фонду держмайна у кількості 7 осіб, до якого входять за посадою Голова, перший заступник та заступники Голови Фонду держмайна. 

Також передбачається створення патронатної служби Голови Фонду держмайна, яка здійснюватиме організацію зустрічей та зв’язків із громадськістю, засобами масової інформації, консультування Голови Фонду держмайна тощо.

  • Зміни у процедурі призначення

Голова Фонду держмайна призначатиметься та звільнятиметься з посади ВРУ за поданням Прем’єр-міністра України (раніше - Президентом України за згодою ВРУ). Подібні нововведення стосуються й призначення та звільнення Першого заступника та заступників Голови Фонду держмайна. Вони призначатимуться та звільнятимуться з посади КМУ за поданням Прем’єр-міністра України відповідно до пропозицій Голови Фонду держмайна (раніше - призначалися за поданням Прем'єр-міністра України та звільнялися Президентом України).

  • Введення нової посади 

Пропонується також ввести нову посаду, а саме керівника апарату Фонду держмайна. Він буде підзвітний і підконтрольний Голові Фонду держмайна, відповідно, призначатиметься і звільнятиметься також Головою в порядку, визначеному Законом України "Про державну службу".

  • Оптимізація строків прийняття рішення про приватизацію 

Зокрема, уточнено, що для об’єктів великої приватизації державний орган приватизації розглядає заяви та подає їх на розгляд КМУ у строк, що не перевищує 30 днів з дня отримання погоджень від заінтересованих органів. 

  • Врегулювання питання оренди майна господарських товариств, які належать державі або територіальній громаді. 

Законопроєкт встановлює різні зобов’язання орендаря залежно від того, чи має він намір продовжити договір оренди нерухомого майна, чи єдиного майнового комплексу, що підлягає продовженню за результатами проведення аукціону або ж отримати компенсацію вартості здійснених ним невід’ємних поліпшень. 

Також передбачається компенсація орендарю витрат на поліпшення орендованого державного майна у випадку приватизації його іншим покупцем. 

Законопроєктом передбачено ще такі нововведення:

  • Фонд держмайна та його регіональні відділення матимуть право включати або виключати об’єкти приватизації із затверджених відповідних переліків. Законопроєкт визначає порядок включення об’єктів до переліку об’єктів державної власності, якщо його ініціює державний орган приватизації. 

  • Можливість продажу об’єктів великої приватизації через електронні майданчики.

  • Захист прав держави на земельні ділянки, які перебувають під об’єктами нерухомості, що передаються в оренду у складі єдиних майнових комплексів.

  • Розширення кола об’єктів, що можуть передаватися в оренду, а саме пірсів, берегоукріплювальних, берегозахисних споруд та інших видів причальних споруд. 

  • Можливість перетворення державних комерційних підприємств при приватизації, у тому числі і в товариства з обмеженою відповідальністю із застосуванням усіх стандартів публічності, передбачених для акціонерних товариств.

  • Забезпечення підвищення інвестиційної привабливості підприємств в управлінні Фонду в процесі досудового врегулювання питань неплатоспроможності та запобігання їх банкрутству, а також посилення контролю з боку держави за ходом процедури банкрутства підприємств державного сектору економіки.

  • Можливість безоплатно передавати з державної в комунальну власність корпоративні права підприємств, на балансі чи у статутному капіталі яких є майно, яке відповідно до Закону України «Про передачу об’єктів права державної та комунальної власності» може бути передане у комунальну власність безоплатно.

Детальніше із Законопроєктом можна ознайомитися за посиланням

 

За детальною інформацією звертайтесь до наших експертів:

Юлія Кильчинська

Старший юрист

kylchynska@everlegal.ua

 

Ольга Городнюк

Юрист

horodniuk@everlegal.ua

Долучайтесь до EVERLEGAL NewsBox, щоб отримувати актуальні юридичні інсайти щомісяця

We solve your legal issues
However complex they are
Wherever they occur
Whenever you need us