Законопроєкт №5431 прийнято за основу: які наслідки для регулювання економічної конкуренції?

Публікації
09.08.2021 61

13 липня 2021 року Верховна Рада України прийняла за основу законопроєкт №5431 щодо вдосконалення діяльності Антимонопольного комітету України ("Законопроєкт"). Наразі Законопроєкт готується до другого читання. 

Метою Законопроєкту є підвищення ефективності системи розвитку та захисту економічної конкуренції, вдосконалення державної політики у сфері захисту економічної конкуренції та посилення інституційної спроможності Антимонопольного комітету України ("АМКУ").

Ініціатори стверджують, що Законопроєкт розроблений відповідно до вимог статті 256 Угоди про Асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським Співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони, згідно з якою українське законодавство про конкуренцію та практика його застосування мають бути наближені до "acquis" Європейського Союзу ("ЄС"). Йдеться про наближення до актів ЄС, що містять спільні права і зобов'язання, обов'язкові до виконання в усіх країнах — членах ЄС, і тих країнах, які планують вступити до ЄС. 

Зміни, що вносить Законопроєкт: 

  • До визначення концентрації пропонується включити укладення договорів, угод та/або придбання в інший спосіб прав, що дозволяють визначати умови господарської діяльності, давати обов'язкові до виконання розпорядження або виконувати функції органу управління суб'єкта господарювання та/або забезпечити вирішальний вплив на формування органу управління, на результати голосувань чи прийняття рішень органами суб’єкта господарювання.

  • Обрахування порогових показників учасників концентрації відбуватиметься за новими правилами. Зокрема, при розрахунку вартісних показників учасників концентрації не враховуються вартісні показники суб’єктів господарювання та частин суб'єктів господарювання (незалежно від наявності у таких частин статусу юридичної особи), відносини контролю з якими припиняються внаслідок концентрації.

  • Зниження вартісного показника суб'єкта господарювання, щодо якого набуватиметься контроль, з 4 мільйонів євро до 2 мільйонів євро. Йдеться про зниження показника сукупної вартості його активів або сукупного обсягу реалізації товарів в Україні з метою недопущення обмеження конкуренції.

  • Транзакції одних й тих же суб'єктів господарювання протягом двох років у розумінні конкурентного права вважатимуться однією транзакцією. Таке правило діятиме як запобіжник щодо придбання компаній частинами. 

  • Збільшення оплати за розгляд заяв АМКУ. Зокрема, за розгляд заяви про надання дозволу на концентрацію пропонується збільшити плату з 1200 до 2500 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, розгляд заяви щодо надання попередніх висновків – з 880 до 1500 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, щодо розгляду заяв про надання дозволу на узгоджені дії – пропонується збільшення з 600 до 1500 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

  • АМКУ зможе проводити перевірку, зокрема суб’єктів господарювання, органів влади тощо, лише у разі наявності ознак порушення законодавства про захист економічної конкуренції з метою збирання доказів; у місцях проживання та інших володіннях особи – лише за рішенням господарського суду, якщо є достатні підстави вважати, що інформація, пов’язана з суб’єктом господарювання чи порушенням законодавства, знаходиться в неї.

  • Безперешкодний доступ АМКУ до приміщень підприємств, установ та організацій, до комп’ютерів, засобів електронної комунікації та зберігання інформації, серверів, сейфів, робочих місць працівників тощо незалежно від їх місцезнаходження; можливість одержувати копії такої інформації, накладати арешт або вилучати предмети чи інші носії інформації, оригінали або засвідчені належним чином копії документів; право опломбовувати (опечатувати) приміщення, системи комунікації чи місця зберігання інформації, проводити огляд приміщень та інших володінь.

  • Повноваження АМКУ викликати для надання пояснень посадових осіб, працівників та представників суб'єктів господарювання, об'єднань, інших юридичних осіб, їх структурних підрозділів, інших фізичних осіб.

  • Зобов’язання суб’єктів, яких перевіряють, надавати на вимогу АМКУ не лише носії інформації, пояснення, інформацію, в тому числі з обмеженим доступом, але й дані, що містять банківську таємницю, податкову звітність, незалежно від її місцезнаходження. 

  • Безпосередній доступ АМКУ до автоматизованих реєстрів, баз даних, інших систем збирання, зберігання, обробки та пошуку інформації, відомостей, держателем (адміністратором) яких є державні органи або органи місцевого самоврядування шляхом надання ідентифікаторів доступу. Такий доступ надається на безоплатній основі на підставі договору, укладеного з адміністратором (держателем) відповідних систем, реєстрів, баз даних. 

  • Проведення слухання у справах про надання дозволу на узгоджені дії, концентрацію, про порушення законодавства про захист економічної конкуренції за клопотанням сторін у справі та учасників концентрації або узгоджених дій, а також за власною ініціативою органу АМКУ. Дані, одержані в процесі слухань, можуть бути доказами у справах про надання дозволу на узгоджені дії, концентрацію та порушення законодавства про захист економічної конкуренції.

  • Встановлення солідарної відповідальності суб’єктів господарювання, що входять до групи компаній, яка вчинила порушення законодавства про захист економічної конкуренції, коли штраф накладатиметься АМКУ на групу суб’єктів господарювання в особі окремих юридичних або фізичних осіб.

  • Введення процедури "врегулювання" у справах про антиконкурентні узгоджені дії та зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку. Після отримання попередніх висновків у суб’єкта господарювання з’являється право врегулювати справу шляхом підписання угоди про врегулювання справи, істотними умовами якої є:

    • визнання відповідачем факту вчинення порушення, зазначеного в попередніх висновках;

    • визнання відповідачем розміру штрафу;

    • зменшення розміру штрафу на 15 відсотків, який мав бути накладений у випадку незастосування процедури врегулювання органом АМКУ.

 

Законопроєкт рекомендував схвалити у першому читанні парламентський Комітет з питань економічного розвитку. Також його підтримало Представництво Європейського Союзу в Україні та АМКУ. Однак оцінка Законопроєкту неоднозначна. 

Законопроєкт визнаний корупційним Національним агентством з питань запобігання корупції. Категорично проти його прийняття виступили Асоціація правників України, Американська торгівельна палата та низка інших громадських і професійних асоціацій та експертів. Деякі експерти наголошують на тому, що нова законодавча ініціатива щодо діяльності АМКУ недостатньо збалансовує інтереси Комітету і бізнесу, пропонуючи дещо вибіркове формування потреб сфери. 

Детальніше із Законопроєктом можна ознайомитися за посиланням

 

За детальною інформацією звертайтесь до наших експертів:

Юлія Кильчинська

Старший юрист

kylchynska@everlegal.ua

 

Ольга Городнюк

Юрист

horodniuk@everlegal.ua

Долучайтесь до EVERLEGAL NewsBox, щоб отримувати актуальні юридичні інсайти щомісяця

We solve your legal issues
However complex they are
Wherever they occur
Whenever you need us