Законопроєкт №5431 прийнято за основу: які наслідки для регулювання економічної конкуренції?
13 липня 2021 року Верховна Рада України прийняла за основу законопроєкт №5431 щодо вдосконалення діяльності Антимонопольного комітету України ("Законопроєкт"). Наразі Законопроєкт готується до другого читання.
Метою Законопроєкту є підвищення ефективності системи розвитку та захисту економічної конкуренції, вдосконалення державної політики у сфері захисту економічної конкуренції та посилення інституційної спроможності Антимонопольного комітету України ("АМКУ").
Ініціатори стверджують, що Законопроєкт розроблений відповідно до вимог статті 256 Угоди про Асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським Співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони, згідно з якою українське законодавство про конкуренцію та практика його застосування мають бути наближені до "acquis" Європейського Союзу ("ЄС"). Йдеться про наближення до актів ЄС, що містять спільні права і зобов'язання, обов'язкові до виконання в усіх країнах — членах ЄС, і тих країнах, які планують вступити до ЄС.
Зміни, що вносить Законопроєкт:
До визначення концентрації пропонується включити укладення договорів, угод та/або придбання в інший спосіб прав, що дозволяють визначати умови господарської діяльності, давати обов'язкові до виконання розпорядження або виконувати функції органу управління суб'єкта господарювання та/або забезпечити вирішальний вплив на формування органу управління, на результати голосувань чи прийняття рішень органами суб’єкта господарювання.
Обрахування порогових показників учасників концентрації відбуватиметься за новими правилами. Зокрема, при розрахунку вартісних показників учасників концентрації не враховуються вартісні показники суб’єктів господарювання та частин суб'єктів господарювання (незалежно від наявності у таких частин статусу юридичної особи), відносини контролю з якими припиняються внаслідок концентрації.
Зниження вартісного показника суб'єкта господарювання, щодо якого набуватиметься контроль, з 4 мільйонів євро до 2 мільйонів євро. Йдеться про зниження показника сукупної вартості його активів або сукупного обсягу реалізації товарів в Україні з метою недопущення обмеження конкуренції.
Транзакції одних й тих же суб'єктів господарювання протягом двох років у розумінні конкурентного права вважатимуться однією транзакцією. Таке правило діятиме як запобіжник щодо придбання компаній частинами.
Збільшення оплати за розгляд заяв АМКУ. Зокрема, за розгляд заяви про надання дозволу на концентрацію пропонується збільшити плату з 1200 до 2500 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, розгляд заяви щодо надання попередніх висновків – з 880 до 1500 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, щодо розгляду заяв про надання дозволу на узгоджені дії – пропонується збільшення з 600 до 1500 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
АМКУ зможе проводити перевірку, зокрема суб’єктів господарювання, органів влади тощо, лише у разі наявності ознак порушення законодавства про захист економічної конкуренції з метою збирання доказів; у місцях проживання та інших володіннях особи – лише за рішенням господарського суду, якщо є достатні підстави вважати, що інформація, пов’язана з суб’єктом господарювання чи порушенням законодавства, знаходиться в неї.
Безперешкодний доступ АМКУ до приміщень підприємств, установ та організацій, до комп’ютерів, засобів електронної комунікації та зберігання інформації, серверів, сейфів, робочих місць працівників тощо незалежно від їх місцезнаходження; можливість одержувати копії такої інформації, накладати арешт або вилучати предмети чи інші носії інформації, оригінали або засвідчені належним чином копії документів; право опломбовувати (опечатувати) приміщення, системи комунікації чи місця зберігання інформації, проводити огляд приміщень та інших володінь.
Повноваження АМКУ викликати для надання пояснень посадових осіб, працівників та представників суб'єктів господарювання, об'єднань, інших юридичних осіб, їх структурних підрозділів, інших фізичних осіб.
Зобов’язання суб’єктів, яких перевіряють, надавати на вимогу АМКУ не лише носії інформації, пояснення, інформацію, в тому числі з обмеженим доступом, але й дані, що містять банківську таємницю, податкову звітність, незалежно від її місцезнаходження.
Безпосередній доступ АМКУ до автоматизованих реєстрів, баз даних, інших систем збирання, зберігання, обробки та пошуку інформації, відомостей, держателем (адміністратором) яких є державні органи або органи місцевого самоврядування шляхом надання ідентифікаторів доступу. Такий доступ надається на безоплатній основі на підставі договору, укладеного з адміністратором (держателем) відповідних систем, реєстрів, баз даних.
Проведення слухання у справах про надання дозволу на узгоджені дії, концентрацію, про порушення законодавства про захист економічної конкуренції за клопотанням сторін у справі та учасників концентрації або узгоджених дій, а також за власною ініціативою органу АМКУ. Дані, одержані в процесі слухань, можуть бути доказами у справах про надання дозволу на узгоджені дії, концентрацію та порушення законодавства про захист економічної конкуренції.
Встановлення солідарної відповідальності суб’єктів господарювання, що входять до групи компаній, яка вчинила порушення законодавства про захист економічної конкуренції, коли штраф накладатиметься АМКУ на групу суб’єктів господарювання в особі окремих юридичних або фізичних осіб.
Введення процедури "врегулювання" у справах про антиконкурентні узгоджені дії та зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку. Після отримання попередніх висновків у суб’єкта господарювання з’являється право врегулювати справу шляхом підписання угоди про врегулювання справи, істотними умовами якої є:
визнання відповідачем факту вчинення порушення, зазначеного в попередніх висновках;
визнання відповідачем розміру штрафу;
зменшення розміру штрафу на 15 відсотків, який мав бути накладений у випадку незастосування процедури врегулювання органом АМКУ.
Законопроєкт рекомендував схвалити у першому читанні парламентський Комітет з питань економічного розвитку. Також його підтримало Представництво Європейського Союзу в Україні та АМКУ. Однак оцінка Законопроєкту неоднозначна.
Законопроєкт визнаний корупційним Національним агентством з питань запобігання корупції. Категорично проти його прийняття виступили Асоціація правників України, Американська торгівельна палата та низка інших громадських і професійних асоціацій та експертів. Деякі експерти наголошують на тому, що нова законодавча ініціатива щодо діяльності АМКУ недостатньо збалансовує інтереси Комітету і бізнесу, пропонуючи дещо вибіркове формування потреб сфери.
Детальніше із Законопроєктом можна ознайомитися за посиланням.
За детальною інформацією звертайтесь до наших експертів:
Старший юрист
kylchynska@everlegal.ua
Юрист
horodniuk@everlegal.ua